Hon vill få ungdomar att orka

Många tonåringar tränar mycket. Det är fotboll, ridning, skridskor och bandy. Tävlingar och träningar. Men hur orkar man med både plugg, fritid och sport? Ett av svaren stavas mat. Kajsa Asp Jonson är dietisten som vill få unga att förstå sambandet mellan vad du stoppar i dig och hur mycket du orkar. Vi tog ett snack med Kajsa som skrivit boken Klara, färdiga, kör! Full av tips och recept.

2021-01-25

Kajsa Asp

HEJ KAJSA, VAD ÄR DIN BAKGRUND OCH VAD GÖR DU OM DAGARNA?
“Jag är dietist sedan 25 år tillbaka och jobbar som kommunikatör med fokus på hälsosamma matvanor. Jag visste tidigt att jag ville jobba med idrott och friskinriktning istället för sjukvården. Jag tycker fortfarande att det är så härligt att peppa folk som redan mår ganska bra att må ännu bättre med enkla knep.”

VAD ÄR DÅ DE ENKLA KNEPEN?
“Det är livsmedelsverkets rekommendationer. Vi kan tänka tallriksmodellen och behöver fett, protein och kolhydrater varje gång vi äter. Tänk samma vid mellanmål som vid en måltid att man ska få med de tre bitarna oavsett vilken måltid det gäller. Gärna välja fullkorn och mat med mycket näring!”

BOKEN ”KLARA FÄRDIGA KÖR!”, VAD HANDLAR DEN OM?
“Det är en slags snabbkurs för tonåringar i balansen mellan äta, träna och vila. På ett enkelt och lättillgängligt sätt får man lära sig hur man laddar innan ett träningspass. Först var målgruppen ungdomar som tränar väldigt mycket och har svårt att få i sig tillräckligt med mat. Men när min son, som jag skrivit boken med, läste den sa han att det är ju inte alla som tränar så mycket. Då skrev vi om den så att den riktar sig till både till de som tränar och de som behöver komma igång.”

VAD ÄR ETT BRA MELLANMÅL?
“Mina barns snabba favoritmellanmål är banan med en sked jordnötssmör. Det blir ingen disk eller nånting. Många säger ”jordnötssmör kan man väl inte äta”, men det är ett jättebra sätt att få ner energi och protein på ett snabbt och enkelt sätt.”

VAR SKA MAN BÖRJA?
“Det är viktigt att det ska finnas bra råvaror hemma. Ha till exempel havregryn hemma, bär i frysen, bra bröd och ägg är alltid bra. Egentligen börjar matvanorna redan i butiken. Det är det som avgör vad man kan svänga ihop när man är hungrig.”

DU SÄGER ATT HAVREGRYN SKA MAN ALLTID HA HEMMA. VAD SKA VI GÖRA MED DOM?
“Gröt och overnight oats – Det är enkelt att ta med i väskan till träning eller till ett mellanmål under förmiddagen. Det funkar bra att göra den på havredryck, kanel, äppelbitar, russin och bär.”

Pannkakor – en rätt som många tror är onyttig.

“Men om du byter ut vetemjöl till havremjöl så blir det både en godare pannkaka och du får i dig bra fibrer. Pannkakan blir som gröt och ägg i lyxförpackning. Jag är inte så rädd för socker så man kan få ha lite sylt och strösocker med kanel. Jag själv tar gärna vaniljkvarg och goda bär, och toppar gärna med rostade pumpafrön. Har man lite extra tid kan man blanda hallon i färdig sylt så sänks sockerhalten och dessutom blir det godare.”

VAD ÄR DINA BÄSTA TIPS FÖR ATT FÅ UNGDOMAR ATT ÄTA BÄTTRE I SKOLAN (OCH HEMMA)?
“I skolan hänger det mycket på andra än på barnet själv tycker jag. Det handlar om utbudet, att det ska var lockande att man ska ha tid på sig i matsalen och att det ska vara trivsamt. Det är så mycket som ligger utanför barnets kontroll. Vad jag brukar säga är att det alltid finns något man kan ta. Även om du inte älskar hela rätten så finns det alltid lite pasta eller ris, någon favorit från salladsbuffén och ett glas mjölk och ett par knäckemackor.”

OCH VAD TYCKER DU SKOLAN SKA GÖRA FÖR ATT BARNEN SKA FÅ I SIG TILLRÄCKLIGT MED ENERGI?
“Det vore bra om skolmaten kunde bli en större fråga än bara maten in i munnen. Det är så viktigt att barnen ska orka med skolan och orka lära sig. Är de hungriga blir det mer konflikter. Att investera i skolmaten skulle spara så mycket på andra ställen. Skolmaten är en guldgruva som man bara kan plocka ur. Om kockarna kan få mer cred och få bli mer synliga hjältar där ute skulle det bli så mycket bättre.”

  • Bra kolhydrater på salladsbordet.
  • Se till att använda överbliven pasta, häll på olja och goda kryddor och servera dagen efter.
  • Ha gärna hummus och sådana spreads som man kan använda som sås eller röror till maten eller som pålägg, för då får du bättre fettkvalitet, mer gröna proteiner, och du får in grönsakerna i maten på ett trevligt sätt.

Text: Karin Ericson

Karin Ericson


Vidare läsning

Next is Now – vår plattform kring framtidens mat.

Skoltrender och tips.

Inspiration och recept i vårt gröna skolkoncept Hälsa på maten.

Hur du planerar din egen klimatsmarta veckomeny.

Kajsa Asps Instagram – Mersmak kommunikation.

Kajsa Asps hemsida.