Johan Damgaard skapar lycka med nya Lykke

Lykke kaffegårdar har kommit som en raket och syns på både kaféer och i välsorterade designbutiker. Men kaffet är mer än en snygg förpackning, det förändrar hela värdekedjan. Vi har pratat med Johan Damgaard som lyckats såväl med Lykke kaffegårdar som Johan & Nyström.

2022-07-11

Kund vid disk hos Lykke Kaffegårdar.

Han började som kock, började säja kaffe för Kahls kaffe i Göteborg, startade sedan Johan & Nyström med kompisar och har nu startat Lykke kaffegårdar tillsammans med nya kompisar och branschkollegor. I stället för att köpa kaffe från exportörer kommer kaffet från Lykkes egna kaffegårdar. På så sätt kan de till 100% kontrollera värdekedjan att bönderna får rätt betalt och att kaffet odlas hållbart. Dessutom bidrar de till att öka kunskapen och kvaliteten på kaffe i området genom att skapa förebildsgårdar. På två år har de blivit näst störst i Sverige på spårbart kaffe.

Johan Damgaard försökte lämna kaffebranschen efter Johan & Nyström men lyckas på något vis alltid komma tillbaka. Han tror att för att lyckas behöver man timing, kompetens och rätt ålder.

“Kaffe är det jag kan. Det var inte planen från början men landade i mitt knä tack vare en idé från en annan delägare och här är vi nu. Många har startat bra affärsidéer men varit för tidiga. När det gäller Johan & Nyström kom vi i rätt tid och hade rätt ålder. Alla ville ha spårbart kaffe och göra lattekonst vilket vi fångade upp, utbildade i och började samarbeta med Arla.”

Drivkraften har aldrig varit att tjäna pengar, utan att skapa och bygga upp något. När Johan & Nyström såldes till Espresso house klarade han av att jobba kvar ett tag för att snart inse att han och företaget hade olika värderingar. När de nya ägarna ville öppna butik i Nordstan, en shoppinggata med hög trafik så insåg Johan att de olika värderingarna skulle leda dem på skilda vägar. Johan var emot öppningen och insåg att han och företaget hade olika inställningar.

“- Jag har aldrig drivits av pengar men skapar man något fint och bra där människor trivs och andra människor vill bli kunder så kommer pengarna i slutändan. I olika år av företagande har jag mött människor som bara jobbar för pengarna, men jag tror på att jobba tvärtom.”

LYKKE FÖDDES
2018 ringde Lars Pilgrim, tidigare anställd och senare delägare på Johan & Nyström, om en dröm att köpa en gård i Guatemala. ”Han ville göra hela Mandelmann-grejen, odla kaffe och leva av det gården har att ge”, berättar Johan. Det blev inte av. I stället formades idén till ett helt nytt företag.

“Det pirrade inte någonstans när han ringde, för jag var så färdig med kaffe. Men jag kan ju aldrig säga nej. Nu har det vuxit och blivit sjukt stort.”

De började med att köpa en av El Salvadors högst belägna kaffegårdar som fallit i glömska, planterade nya plantor och renoverade. Sedan fortsatte de i Panama, Peru, Brasilien och i Uganda. Där de även får stöd av Sida-finansierade “We Effect” som ett led i arbetet med att utrota fattigdom i världen. Syftet är att kontrollera hela kedjan, att bönderna får betalt och att kaffet odlas under rätt villkor. Göra kaffe bra helt enkelt.

Kan du lägga 150 kronor på en bra flaska vin, kan du lägga lite mer pengar på ett bra kaffe.

ALLA ÄR DELÄGARE
På kontoret i Stockholm arbetar ett tiotal personer och många alla är delägare i företaget. Även bönderna och förmännen ute på plantagen är ägare i gården och i det svenska bolaget. Det handlar inte bara om odlarnas lön och spårbart kaffe. Genom att hjälpa till och utveckla gårdarna skapar Lykke så kallade förebildsgårdar för bra kaffe i ett område, delar med sig av kunskap och lyfter hela området vilket i sin tur gör att bönderna kan ta ut mer pengar för sin produkt.

“I kaffets värdekedja finns alltid pengarna i vår del av Atlanten, medan odlarna får jobba hårt och kan få en dagslön på 40 kronor. Det är vad en latte kostar. Vår affärsmodell ser ut som så att vi äger en liten del av gården, bonden och förmannen likaså i stället för en gringo som tar all makt. Vi hjälper till att utveckla gårdarna och skapar så kallade förebildsgårdar för bra kaffe i området.”

HÅLLBARHET KOSTAR
Johan Damgaard menar att kaffe inte är en hållbar produkt i grunden, men att vi aldrig kommer sluta dricka den. Just nu stegrar råvarupriserna på grund av frost i Brasilien, kryddat med en pandemi, krig och svårighet att få tag på containers för att frakta kaffet till Europa. Det är en tuff bransch att försöka göra hållbar. Johan tror att konsumenten därför behöver större kunskap och förståelse för att en kopp kaffe kostar. Om den ska vara hållbar.

“Vi måste få människor att förstå att hållbarhet kostar. Kan du lägga 150 kronor på en bra flaska vin, kan du lägga lite mer pengar på ett bra kaffe. ½ kg kaffe ger 45 koppar. Så det blir inte så mycket per kopp. Brygg mindre kaffe istället så du inte slänger så mycket.”

Så varför heter kaffet just Lykke kaffegårdar. Är det för att det är en lyckad affärsidé? Inte alls.

“Vad är det vi saknar i livet? Man vill ju ha glädje, glädjekaffe. Lycka låter konstigt så blev det Lykke kaffegårdar. Om folk köper en Rolex för att visa status eller en Harley Davidsson för att visa en livsstil så ska man köpa Lykke för att man vill ha glädje. Det är vår grej”, avslutar Johan.

Text: Karin Ericson
Bild: Lykke kaffegårdar

Karin Ericson


Vidare läsning

Se hur vi arbetar med framtidens mat via vår plattform Next is Now.

Läs mer om café och trender.

Läs mer om Lykke kaffegårdar.