The Food Hub: Fast food-trender – snabbt och hållbart

2019-05-09

Anamma Vegoburgare med chuncky chili och rostad lök.

 

SNABBHET – INTE SNABBLAGAT
Mindre och mindre tid läggs på ätande, och det är en fördel om serveringen sker snabbt. Det handlar om IWWIWWIWI – ”I Want What I Want When I Want It”.

Men snabblagat är ironiskt nog inte alltid grejen när det gäller snabbmat. Fast food betyder allt oftare vällagad mat som förberetts och kan serveras snabbt, och den profileras ofta som “slow cooked, served fast”.

Några väl valda exempel är Pizza:90 som lovar pizza på gissa hur många sekunder!? Eller varför inte DF/Mexico vars slogan passande nog är “slow cooked tacos served fast”.

LEVERANS BLIR ALLT VIKTIGARE
Leveranstjänster såsom Foodora, Uber Eats, Volt och så vidare har exploderat på senare tid, och take away har blivit en allt viktigare inkomst för restaurangerna.

Det satsas bland annat på lösningar med separata kök och så kallade “pick up shelves” där man hämtar sin mat. Faktum är att många restauranger numera viger sin främsta del åt hyllor för just hemleveranser.

Många butiker har enbart sett på när snabbmatshaken swishat förbi med sina matbud, men nu ger många butiker sig in i matchen med liknande typer av snabba hemleveranser.

THINGS WRAPPED IN THINGS
Många arbetar med hållbara material på bestick och tallrikar, men varför inte ta bort dessa helt och hållet? Nu kommer nämligen tankarna där man helt undviker tallrikar och bestick utgår från en wrap där man håller rätten i handen och äter precis allt.

Eller varför inte servera maten i ett ananasskal, dessert i ett drakfruktsskal eller spagetti ihopbakat som en donut. Endast fantasin sätter gränserna.

SVERIGE FÖRST MED KLIMATPOSITIV MAT
Det talas mycket om att minska matens klimatavtryck, men det finns snabbmatskedjor som tar det ytterligare ett steg eller tre. Här jobbar man med en klimatpositiv meny vilket betyder att man kompenserar för produkternas utsläpp och “suger” dessutom ner ytterligare 10% från atmosfären genom att plantera extra många träd.

Ett grymt sätt att bidra till att minska halterna av så kallade klimatgaser i atmosfären.

NÄSTA FAST FOOD-KÖK?
Alla kan vara lugna. (Ham)burgare kommer fortsatt att vara en stor del av Fast food-marknaden, men utbudet håller otvivelaktigt på att explodera med nya koncept. Världen har i dag blivit så liten att den ryms i jeansfickan (via din smartphone), vilket gör att inspirationen kommer från hela världen. Och den gör det med rasande fart.

BIG AND BOLD FLAVORS
Influenser från andra länders kök ökar intresset för de stora smakerna med mer hetta, syra och Umami! En korv med bröd hottas enkelt upp med picklade tillbehör och din dressing får en makeover genom att du hackar i picklade grönsaker.

Ketchupen får mer drag med en klick Srirachasås eller koreansk Gochuchan samtidigt som de inlagda rödbetorna får nytt liv med kryddan Dukkah. Din favoritdressing kan få en makeover genom att du hackar i picklade grönsaker.

BOWLS, BOWLS, BOWLS
Allt fler kedjor serverar maten i skålar, så kallade ”Bowls”. Gästen väljer själv vad hen vill ha i sin skål, och på så vis tickar man också av den starka trenden med “personalization”. Skålarna kommer i alla former och varianter. Både varmt och kallt, med grönsaker fisk, kött, och så vidare.

Serveringen kräver ingen speciell utbildning, utan ett fåtal kockar klarar att relativt enkelt dra runt verksamheten.

INDIAN STREET FOOD
Det indiska köket går utanför Korma och Sizzlar, och visar upp nya spännande rätter. Eller vad sägs om Kati Roll – en enkel wrap med kryddig fyllning. Wrapchic är en kedja som blandar just indisk kati med mexikansk burrito = smaskens! Sedan har vi Hoppers som är Indiens svar på crêpen – en skålformad pannkaka med chutneys, curry och grönsaker.

En fantastisk smakvärld som nu tar klivet in i Fast Food på allvar.

SNABBMATSFRUKOST, MAGHÄLSA OCH FAST VEGO
För många låter det kanske konstigt med snabbmat som frukost, men för andra låter det som ett helt naturligt steg att ta. Att äta frukost utanför hemmet är en växande trend även här i Sverige, och hela 13% anger enligt Food & Friends “Matrapporten 2018” att de äter frukost utanför hemmet en gång i veckan eller mer.

En annan starkt lysande trend är den om maghälsa, och självklart har detta även börjat visa sig inom fast food-branschen. Matvärlden inser allt mer vikten av magbakterier, med exempel såsom pro- och prebiotika, fermenterad mat och opastöriserade ostar. Maghälsa är också en av orsakerna bakom det koreanska kökets framgång med fokus på just fermentering.

Och slutligen har vi då vego-vågen, som du måste ha levt isolerad i en grotta i Sibirien för att ha missat. Vegetariskt ökar oerhört mycket och många planerar att dra ned på sin konsumtion av kött framöver. Detta är ännu tydligare i de yngre åldrarna, och detta är också en publik som tenderar att besöka fast food-kök mer än de äldre. Något som inte gått restaurangerna förbi.

BIG, BOLD BREAKFAST
Även restaurangerna vill börja profitera på de som äter frukost utanför hemmet och i farten, vilket lett till betydligt “saltare” smaker i början på dagen än vad vi kanske traditionellt är vana vid. Stora cafékedjor har hakat på den salta trenden och börjat erbjuda äggrätter “to go” i olika former, serverade i papperstråg. I USA kan man hitta äggrätter såsom Sous Vide, Egg Bites och mini-quiche.

Pannkakorna och våfflorna får också en makeover då man nu kan hitta “matigare” varianter. Vad sägs om asiatiska vårlökspannkakor med starka såser såsom kinesisk Jinbao eller taiwanesisk Cong You Bin. Något som serveras och passar hela dagen och inte bara vid frukost. Våfflorna kryper ut från efterrättsbordet och återfinns nu som konceptet “Duck & Waffle” där man kombinerar salt, sött och smakrikt.

TE I SALLADEN
Tiden har kommit för att lära dig en nytt matord – Lahpet. Det asiatiska köket fortsätter att expandera, och nu har turen kommit till Burma (eller Myanmar som det officiellt heter). Något man hittar här är då sallad med Lahpet som är jästa teblad. Den som då avnjuter denna måltid får med sig det gröna teets alla hälsoegenskaper såsom antioxidanter, förbättrad matsmältning, kontroll av gallan och uppiggande med koffein.

En annan trend som arbetar för magens bästa är pinsa, en variant på den klassiska pizzan. Degen är istället gjord på vete, soja och ris med mindre kolesterol, mindre fett och mer vatten. Degen jäser i hela 72 timmar och ska därför vara lättare för magen att smälta. De som snappat upp och serverar maträtten dekorerar sin deg med ost och toppings för att sedan grädda dem – precis som en pizza.

FAST VEGO
Ett enkelt sätt att erbjuda mer grönt inom fast food är att göra om sina befintliga storsäljare till vegetariska alternativ. Många av hamburgerkedjorna har tagit in gröna alternativ så som Anamma, och det finns aktörer som enbart säljer köttfria burgare. Pizzor kan bli grönare genom att ersätta toppings som kött och fisk, men även osten kan göras vegansk. Till och med sushi går att göra helgrönt, så som den amerikanska kedjan Beyond Sushi.

En ökande andel gäster kommer efterfråga och kräva vegetariska rätter i framtiden, och att inte ta hänsyn till detta som restaurang är att tacka nej till solklar försäljning. Den vegetariska maten måste dock vara (minst) lika god som resten av menyn eftersom ingen nöjer sig med sämre varianter längre. I vårt koncept Fast Vego finns recept och kampanjmaterial som hjälper dig att komma igång eller ta nästa steg.


Se film om fast food-trender


Vidare läsning

Hur du kan få tips och hjälp att lyckas med din snabbmatsverksamhet.

Andra trendrapporter från The Food Hub.

Next is Now – vår plattform för framtidens mat.