The Food Hub: Hotelltrender – upplevelser framför prylar

Med nya generationer följer även nya vanor och värderingar. De senaste decennierna har vi i västvärlden ökat vår materiella status och vårt ägande av (för) många prylar, inte minst smarta mobiltelefoner och annan teknik. Och när något är tillgängligt för alla så tappar det också i status. Därför börjar man nu se den nya trenden att upplevelser går före prylar, och vi prioriterar istället resor, hotell och upplevelser.

2019-10-11

Fasad med neontexten

FÄRRE PRYLAR GER STÖRRE FRIHET
Den yngre generationen har det tuffare på många sätt och arbetslösheten är också större inom denna grupp. Även boendekostnaderna har ökat kraftigt och det är svårare för många yngre att ta steget ut ur boet, sprida sina vingar och flytta hemifrån.

Det finns dock en viss typ av verksamhet som fått nya möjligheter i samband med detta, nämligen att hyra istället för att köpa. Med tanke på att allt fler vill lägga slantarna på upplevelser istället för prylar, så finns det snart inga gränser för vad man kan hyra istället för att köpa. Cyklar och el-scooters till pendlare har funnits ett tag i många städer, men nuförtiden finns det till exempel butikskedjor som primärt sysslar med att hyra ut verktyg till hemmafixare, såsom Don för Person i Stockholm.

VI PRIORITERAR RESOR OCH HOTELL
Samtidigt som statusen kring att äga prylar minskar, så ökar också folkets vilja att uppleva saker och att resa (helst miljövänligt!). Under 2017 ökade resandet i Sverige med totalt 6% och speciellt utrikesresorna gick framåt med 8%.

Hotellboendet har dessutom ökat varje år sedan 2010, och ökningen gäller för alla inom privata resor, affärs- och konferensresor. De privata resorna står dock för hela 90% av ökningen.

Behoven förändras och rummen anpassas efter det. Vi kan förvänta oss nya typer av hotellrum som följer trenden. Detta definieras framförallt av Millennials (personer födda 1980-2000) som numera är den största generationen hotellgäster.

RUMMEN BLIR MINDRE
Millennials vill resa mer men är priskänsliga. Att hitta billiga flygresor är dock inget problem, så hur ska hotellen möta denna efterfrågan och dess krav? Ett sätt är att skapa fler, men mindre rum. Sovutrymmet kapas helt enkelt medan de gemensamma ytorna får ta mer plats istället.

Ett exempel är Marriotts hotellkoncept Moxy där det finns rum som är enbart 12 kvm men som ändå har eget badrum. På så vis kan man bo mitt i smeten för en rimlig peng. Eller vad sägs om att bo vid Times Square i New York för cirka 99 USD/natt?

FLER I VARJE RUM
Den generation vi kallar Millennials börjar också bilda familj nu, och då vill de givetvis ändå kunna fortsätta med sitt resande. Förväntningarna ligger därför på mer smarta, och effektiva rumslösningar i framtiden.

Vi ser exempel på detta i flera olika hotellkoncept och kedjor, varav ett exempel är så kallade “bunk beds” från Yotel, en hotellkedja som ligger långt fram gällande denna trend med effektiva sov- och rumslösningar.

VANDRARHEM FÖR VUXNA
Varför ska man bara resa med närmsta familjen när man kan resa tillsammans med sina vänner och deras familjer?

Många så kallade vandrarhem har nu börjat uppdatera sina anläggningar för att attrahera nya målgrupper, där tanken med vandrarhem ändå finns kvar. Nämligen ett billigare boende där man som en stor grupp av människor också delar på samma rum. Till exempel The Hat i Madrid.

Den nya generationen av resenärer förväntar sig mer än bara ett hotellrum och en trist lobby eller reception. Något som fler och fler hotell nu också väljer att uppgradera.

DIGITAL CONCIERGE
Digitaliseringen har letat sig in innanför hotellväggarna och ersätter nu till och med conciergen. Istället får besökarna på Marriott Renaissance hjälp av en digital vägg. Genom att förflytta sig själv och peka mot skärmen får gästerna aktuella tips om lokal mat, levande musik, teater, shopping och andra hyper-lokala aktiviteter. Ett samarbete med tidningen/siten Time Out garanterar även att tipsen är aktuella då de uppdateras varje dag.

LJUDET I CENTRUM
En trend som växer inom både hotell och restaurang är den extrema ljudupplevelsen. Stora investeringar läggs på förstärkare, högtalare, skivspelare, och så vidare. Det handlar dock inte om att maxa volymen, utan om att uppnå ett så högkvalitativt ljud och utbud istället. Här är tanken att man ska lyssna aktivt som gäst.

Linjen mellan affärs- och nöjesresor blir alltmer utsuddad, då resenärer förlänger sina affärsresor med ett par dagar personlig semester. Man förenar helt enkelt nytta med nöje. Business + Leisure blir till nya trendordet BLEISURE.

ARBETE OCH NÖJE
Det kommer kanske inte som en chock att det är framförallt de yngre som är mer benägna att förlänga sin affärsresa med ett par dagars personlig semester. Denna trend signalerar dock ett beteende som kan komma att växa alltmer och ändra vår syn på framtida resvanor.

Det betyder att hotellbokningarna allt mer bokas utifrån vad de kan erbjuda för semesterdelen av resan, och vardagshotellen måste nu även fundera på hur de kan attrahera weekendgästerna.

VAD ÖNSKAR BLEISURE-GÄSTEN?
KULTURELL TURISM – Kan hotellet arrangera exklusiva upplevelser som ett mervärde? Till exempel unika visningar av konst, tillträde backstage på operan eller kvällsöppet på muséet.
GASTRONOMI – Upplev platsen genom lokal mat och dryck. Exempelvis reservationer hos restauranger som är svåra att boka, egna provningar av typisk lokal dryck, besök hos producenter, och så vidare.
TRÄNING – Träna och upplev samtidigt något nytt. Förse gästerna med kartor med rekommenderade löprundor, samarbeten med närliggande gym och spa.

HOTELLET SOM MATDESTINATION
Fler och fler hotell har börjat locka gäster med kändiskockar som dragplåster. Något som kan påverka hotellvalet för de som uppskattar mat och de som vill ha just bleisure, alltså både arbete och nöje.

Som ett par exempel kan nämnas Marcus Samuelsson och The Curtain Hotel i London, samt W Dubai Hotel – The Palm som frontar med Massimo Bottura.

Det är inte längre ”one size fits all” som gäller. Tvärtom förväntar sig Millennials att få en anpassad upplevelse efter sina egna unika behov. Personalization kallas det, och tekniken gör det möjligt.

ROOM CONTROL
Teknikens utveckling gör boendet smidigare och bättre. AccorHotels testar ett nytt rumskoncept som styrs med hjälp av röststyrning och IoT (Internet of Things). Några av funktionerna som testas är en surfplatta som styr rummets ljus och musik, öppnar och stänger gardiner, höjer och sänker ryggstöd samt styr ljudanläggningen.

Med hjälp av LED-belysning och rörelsedetektorer samt digitala hjälpmedel som läser av kroppens funktioner, kan dessa digitalt utrustade rum låta, kännas och lukta så att de öka trivseln för gästen. Temperatur som justeras över dygnet med hjälp av IT spar pengar, och ger gästerna bättre sömn.

GUEST CONTROL
Hotellen har allt bättre koll på sina gästers önskningar med hjälp av IT. De vet vad varje gäst önskar, och anpassar servicen efter det. Vill du bo högt eller lågt? Vill du bo nära hissen, eller långt från? Och så vidare…

Det finns hotellkedjor som minns vad du hade för temperatur, musik och färg i rummet vid ditt senaste besök, medan andra hotell ser till att ditt favoritgodis, tidning eller vin väntar på rummet när du anländer.

Genom att veta vad gästen beställde senast kan man fresta med mat och dryck, vilket förhoppningsvis leder till ökad (och enkel) merförsäljning.

SOCIAL MEDIA CONTROL
Social media styr redan idag mångas liv, och frågan är hur långt man som företag egentligen kan driva detta utan att göra intrång i människors privatliv?

Ett tveksamt exempel hämtat från en stor, internationell hotellkedja innebar att de skickade en flaska champagne till ett nyförlovat par efter att de taggade sin bild i social media med hotellnamnets hashtag.

Det är idag näst intill otänkbart att hotell bara är till för de som faktiskt bor där. Istället fungerar hotellen allt mer som en hub som välkomnar alla – dygnet runt. De sociala ytorna blir allt viktigare.

ALLMÄN ARBETSPLATS
Med fritt wifi och bra bord bjuds den nya frilanserande generationen in, och visst säljer man hellre en kopp kaffe och en croissant än ingenting alls. Dessutom går det ofta att locka dem till att stanna på en After Work.

En annan vinst med att dra in folk är att ytan dessutom ser populär ut, vilket i sin tur tenderar att generera ännu fler besökare och kunder.

EN PLATS ATT ÄTA
Hotellen äger inte alltid sina egna kök, utan kan ofta hyra ut ytan till restauratörer och entreprenörer som i sin tur skapar intresse. I och med att hotell ofta är öppna 24/7, är det hit folk söker sig för att äta på udda tider. Därför måste det finnas (enkla) lösningar för att kunna servera något även om köket är stängt.

SHOPPA PÅ HOTELLET
För att öka strömningen runt sitt hotell är det fler och fler som bjuder in lokala butiksägare till att ta plats och sprida stämning. Hotellen förvandlas därmed till så kallade shopping-destinationer. Ett exempel är nederländska Stach som installerats på Mercure Hotel Amsterdam City.

Fitness har länge varit ett erbjudande på hotellen, men då trenden “hälsa” fortsätter att växa så utvecklas även sätten det tar sig form på. Rummet i sig blir allt viktigare för detta.

TRÄNING PÅ RUMMET
Allt fler vill träna i avskildhet, eller har inte tid att gå ner till hotellets gym. Lösningen blir istället hotellrum med inbyggda träningsredskap och träningsvideos på den egna TV:n på rummet. Ett extremt effektivt koncept, och dessutom nära till en sin egen dusch.

Flera stora hotellkedjor såsom Hilton och Mandarin Oriental är redan igång och testar.

SÖMNEN I FOKUS
Att erbjuda gästerna en sovplats är hela grundtanken med ett hotell, men alltfler har nu börjat använda “hur väl” gästerna sover som ett konkurrensmedel. En madrass av fint varumärke är grunden i denna tanke och används gärna i marknadskommunikationen. Men det händer mycket mer än så inom området sömn. Det erbjuds exempelvis sömnsprayer och sömnbars som man tar 30 minuter innan det är dags att sova.

Det finns även appar som “spelar in” sömnen och på hotellet kan man också erbjuda rogivande ljud i form av vågskvalp eller regn mot plåttak. Att erbjuda ljusbaserade väckarklockor på rummet ger också en känsla av mervärde som bidrar till gästernas välmående.

 


Se film om aktuella hotelltrender

 

Läs mer om

Hur du kan få tips och hjälp att lyckas med din hotellverksamhet.

Andra trendrapporter från The Food Hub.

Next is Now – Framtidens mat.