The Food Hub: Trend Update 2020

Vi lägger en allt större del av våra matpengar på så kallat uteätande. Denna beteendeförändring medför att sätten som vi äter och dricker på också genomgår en förändring. Vi har tagit en närmare titt på detta fenomen, och bjuder härmed dig på fyra tydliga trender inom mat- och restaurangbranschen som vi sett "bubbla" ett tag nu, men som vi är säkra på kommer att ta fart ordentligt under 2020.

2019-12-12

Trendbild från The Food Hub angående trenderna för 2020.

1: GENERATION GRAZE
Allt oftare ersätts våra tre mål med snacks och mellanmål, vilket internationellt går under namnet ”Grazing”. Eller “att äta på språng”, som den mindre häftiga och svenska benämningen lyder.

Att maten är bärbar och behändig att hantera när man är i farten blir därför extra viktigt, vilket kan leda till maten får andra former, såsom exempelvis rullad mat. Single Serve Snackpacks (med hållbara förpackningar, givetvis) ökar och säljs även i restaurangernas entréer. Och det ska vara färskt! Restauranger erbjuder även menyer med både halva och hela portioner som är enkla att ta med sig.

2: SAVE THE WORLD
Utöver klimatmedvetenhet så ökar nu det sociala ansvarstagandet. Bland Generation Z anser 9 av 10 att företag har ett ansvar att ta itu med både miljömässiga och sociala frågor.

Kocken José Andres håller med och anser att kockar borde ägna mindre tid åt att laga mat för de få och rika, och istället engagera sig för de många och behövande. Hans hjälporganisation ”World Central Kitchen” nominerades faktiskt till Nobels Fredspris 2019.

3: VEG GOES MAINSTREAM
Allt fler planerar dra ned på sin köttkonsumtion. Det är inte längre nisch att äta vegetariskt, det är normen. Åtminstone ett par dagar i veckan. Veganska ostar och desserter tar större plats på butikshyllor och dyker upp i restaurangernas menyer.

Ett sätt att tilltala fler män att äta en flexitariansk kost kan vara att ge det andra “coolare” namn. Ett exempel är att helt enkelt kalla det för ”Dirty Veg”. Det finns redan Dirty Veg-kokböcker, och en restaurang på Södermalm i Stockholm heter just “Dirty Vegan”, precis som en trendig TV-serie på BBC.

4: LOCAL 2.0
En av de starkaste parametrarna för att välja en matvara är att den är lokal. Därför ser vi en stark trend att producera råvaror som traditionellt sett tidigare har importerats.

Numera kan vi hitta sötpotatisodlingar på Österlen, wasabiodling i Skåne och quinoatillverkning i Östergötland. Och du kan förvänta dig ännu fler exotiska ingredienser som är närodlade. Även intresset för att se bakgrunden till maten ökar. Det ser man till exempel tydligt på utvecklingen av appar som spårar matens ursprung.

BRING ON 2020
Vi på Orkla FoodSolutions längtar efter att få se vad framtiden har i sin varukorg. Det pågår just nu en oerhört stark rörelse mot ett mer hållbart sätt att äta, leva och konsumera. Både i Sverige och i världen. Vi välkomnar detta och ser fram emot alla nya utmaningar, innovationer, samarbeten och möjligheter som det nya decenniet för med sig.

Med vårt förhållningssätt Next is Now har vi under 2019 satt en bra grund för vårt hållbarhetsarbete, och genom våra koncept erbjuder vi alla kockar och andra aktörer inom livsmedelsbranschen mängder med lösningar som hakar i alla ovanstående trender, med såväl snabba och smidiga snacks, som vegetariska och närodlade nyheter. Dessutom ligger till exempel vårt koncept Fast Fusion Climate Week, som just nu rullas ut i många skolor, helt rätt i tiden.

Är du nyfiken på att veta mer eller sugen på att sätta igång och samarbeta med oss på allvar, så tveka inte att höra av dig.

Diskutera vilka trender du ser och följ gärna The Food Hub på Orkla Foodsolution i våra sociala medier, och kika i vår YouTube-kanal för att få uppdatering kring de senaste mattrenderna inom foodservice.