The Food Hub: Ur motgång föds nya idéer

Våren 2020 förändrar en pandemi hela vår värld. Alla våra rutiner ställs på ända och några av dem som drabbas värst ekonomiskt är företag inom hotell- och restaurangnäringen. Det är ingen inbromsning de upplever, det är en total tvärnit. Men visst finns det ljuspunkter i den mörka tunneln...

2020-04-29

Introbild till The Food Hub: New Focus

Lyckligtvis är denna kreativa bransch fylld av lösningsorienterade, uppfinningsrika krafter som snabbt skapar nya spännande sätt att sälja mat, dryck, erbjudanden och upplevelser. Handlingar som kanske inte fullt ut ersätter de vanliga dagskassorna, men som åtminstone ger några intäkter istället för inga alls.

EXEMPEL PÅ LJUSPUNKTER
Vi har intervjuat några av de krogar som lyckats hitta lösningar för att dämpa ett annars fritt fall, och de vill gärna dela med sig av sina tips så att de kan vara med och hjälpa andra som annars riskerar att tappa taget. Här på orklafoodsolutions.se hittar du filmerna med bland annat LUX DAG FÖR DAG och AGNES som kort berättar vad de har gjort för att hålla näsorna ovanför vattenytan.

Vi kommer att presentera fler intervjuer på vår samlingssida, dedikerad till material och inspiration som vi hoppas ska underlätta för andra i branschen under den pågående krisen, så håll gärna utkik på hemsidan och i våra sociala medier.

Ett exempel värt att nämna redan nu är Restaurang Sjöfartshuset i Stockholm som satsar på Chambré Separées, egna lunch- och middagsrum för två personer och uppåt, där varje sällskap till och med får en egen toalett.

SÄLJ DIN MAT ELLER UPPLEVELSE I FÖRVÄG
Ytterligare knep är att sälja maten i förväg. Många började sälja julbord redan i mars för att få in kortsiktiga intäkter. Klippkort, presentkort och matprenumerationer går också åt som aldrig förr. Vi är många som vill göra vad vi kan för att rädda våra favoritställen.

En affärsjournalist i Hammarby sjöstad kom på att hon ska fira tre bemärkelsedagar på ganska kort tid och skapade kampanjen ”Handla nu, hämta sen”. Hon gick helt enkelt till sitt lokala bageri och betalade födelsedagstårtorna i förväg.

HOTELLEN FÖRVANDLAS
Mängder av hotellrum står också tomma. Därför erbjuder ett flertal hotell sina obokade hotellrum som billigt långtidsboende. Andra hyr ut rummen per timme till företag eller personer som behöver en tillfällig arbetsplats eller vill sitta avskilt vid exempelvis en videokonferens.

TAKE AWAY EXPLODERAR OCH UTVECKLAS
Även nya typer av Take Away-mat uppfinns så gott som dagligen. Niklas Ekstedt och K-märkt har börjat sälja sin kocklagade mat på 7-Eleven i Stockholm. Även ICA i Visby har upplåtit en del av butiksytan för att de lokala restaurangerna ska kunna sälja sin mat där kunderna nu finns.

Vänder vi blickarna utomlands ser vi exempel på det helt motsatta. Restaurang Brat i London har gjorts om till matbutik, där man kan köpa deras fina råvaror, och därmed stötta de bönder, fiskare och odlare som de har knutit till sig.

Ett annat alternativ är att sälja så kallade ”meal kits”, en låda med komponenter där gästen får göra klart en del av tillagningen hemma i det egna köket.

LÅT KREATIVITETEN FORTSÄTTA FLÖDA
Synen på inte minst Take Away har förmodligen förändrats för alltid. Idéerna som uppkommit under denna kris är många och flera av dem kommer att leva kvar långt längre än pandemin. Så låt oss hoppas att kreativiteten fortsätter flöda!

Följ oss i våra sociala medier, inom kort lägger vi som sagt ut de filmade intervjuerna från de krögare vi besökt. Och är du nyfiken på att veta mer eller sugen på att sätta igång och samarbeta med oss på allvar, så tveka inte att höra av dig.

Var rädda om er, och varandra!


Vidare läsning

Läs om samtliga trender från The Food Hub på Orkla Foodsolution.

Kika i vår YouTube-kanal för att få uppdatering kring de senaste mattrenderna inom foodservice.

Next is Now är vårt koncept för framtidens mat – och vi kan göra skillnad tillsammans.