Fast food och Convenience

SNABBMATEN ÄR PÅ FRAMMARSCH, MEN DET HÄNDER MYCKET PÅ VÄGEN.

Trenden är tydlig. Restaurangerna tar en allt större del av den så kallade matkronan när fler och fler väljer att äta ute – eller tar färdigmat med sig hem. Enligt DLF är det framförallt de informella serveringarna (såsom barer, pubar och hotellrestauranger) som vinner mark tillsammans med det så kallade fast food-segmentet.

Dock går det inte att ligga på latsidan om man vill bli framgångsrik inom detta segment. Globala trender såsom hållbarhet, nya smaker och leverans genomsyrar så klart även snabbmatsbranschen. Och är snabbmat egentligen lika med snabblagat?

Läs mer om de senaste trender, se våra trendfilmer från The Food Hub, gör vårt snabbmatsquiz, ta del av smarta koncept som är specialframtagna för just dig som är verksam inom fast food, och spana in ett gäng av våra favoritprodukter som passar perfekt för dig som inte vill tumma på kvaliteten.

THE FOOD HUB PRESENTERAR:
AKTUELLA TRENDER INOM FAST FOOD

Pizzor i ugn på Pizza:90.

Snabbhet - inte snabblagat

Mindre och mindre tid läggs på ätande, och det är en fördel om serveringen sker snabbt. Det handlar om IWWIWWIWI – ”I Want What I Want When I Want It”.

Men snabblagat är ironiskt nog inte alltid grejen när det gäller snabbmat. Fast food betyder allt oftare vällagad mat som förberetts och kan serveras snabbt, och den profileras ofta som “slow cooked, served fast”.

Några väl valda exempel är Pizza:90 som lovar pizza på gissa hur många sekunder!? Eller varför inte DF/Mexico vars slogan passande nog är “slow cooked tacos served fast”.

Tjej vid take away-disk på Vapiano.

Leverans allt viktigare

Leveranstjänster såsom Foodora, Uber Eats, Volt och så vidare har exploderat på senare tid, och take away har blivit en allt viktigare inkomst för restaurangerna.

Det satsas bland annat på lösningar med separata kök och så kallade “pick up shelves” där man hämtar sin mat. Faktum är att många restauranger numera viger sin främsta del åt hyllor för just hemleveranser.

Många butiker har enbart sett på när snabbmatshaken swishat förbi med sina matbud, men nu ger många butiker sig in i matchen med liknande typer av snabba hemleveranser.

FAST FOOD BLIR MILJÖMEDVETET

Inte nog med att Fast Food anklagats för att vara dålig mat, det ses ofta även som något av en miljöbov. Och precis som med hela matindustrin, så håller detta på att förändras. Det finns många goda exempel på företag som arbetar aktivt med hållbarhetsfrågor, och det måste inte alltid handla om själva matens klimatavtryck. Alla som driver denna typ av business bör nämligen även granska hur övriga verksamheten ser ut.

Närbild på hand som håller i wrap.

Things wrapped in things

Många arbetar med hållbara material på bestick och tallrikar, men varför inte ta bort dessa helt och hållet? Nu kommer nämligen tankarna där man helt undviker tallrikar och bestick utgår från en wrap där man håller rätten i handen och äter precis allt.

Eller varför inte servera maten i ett ananasskal, dessert i ett drakfruktsskal eller spagetti ihopbakat som en donut. Endast fantasin sätter gränserna.

Hälften hamburgare, hälften jordglob.

Sverige först med klimatpositiv mat

Det talas mycket om att minska matens klimatavtryck, men det finns snabbmatskedjor som tar det ytterligare ett steg eller tre. Här jobbar man med en klimatpositiv meny vilket betyder att man kompenserar för produkternas utsläpp och “suger” dessutom ner ytterligare 10% från atmosfären genom att plantera extra många träd.

Ett grymt sätt att bidra till att minska halterna av så kallade klimatgaser i atmosfären.

NÄSTA FAST FOOD-KÖK?

Alla kan vara lugna. (Ham)burgare kommer fortsatt att vara en stor del av Fast food-marknaden, men utbudet håller otvivelaktigt på att explodera med nya koncept. Världen har i dag blivit så liten att den ryms i jeansfickan (via din smartphone), vilket gör att inspirationen kommer från hela världen. Och den gör det med rasande fart.

Big, bold flavors

Influenser från andra länders kök ökar intresset för de stora smakerna med mer hetta, syra och Umami! En korv med bröd hottas enkelt upp med picklade tillbehör och din dressing får en makeover genom att du hackar i picklade grönsaker.

Ketchupen får mer drag med en klick Srirachasås eller koreansk Gochuchan samtidigt som de inlagda rödbetorna får nytt liv med kryddan Dukkah. Din favoritdressing kan få en makeover genom att du hackar i picklade grönsaker.

Disk med snabbmatsbuffé.

Bowls, bowls, bowls

Allt fler kedjor serverar maten i skålar, så kallade ”Bowls”. Gästen väljer själv vad hen vill ha i sin skål, och på så vis tickar man också av den starka trenden med “personalization”. Skålarna kommer i alla former och varianter. Både varmt och kallt, med grönsaker fisk, kött, och så vidare.

Serveringen kräver ingen speciell utbildning, utan ett fåtal kockar klarar att relativt enkelt dra runt verksamheten.

En bricka med indisk street food.

Indian street food

Det indiska köket går utanför Korma och Sizzlar, och visar upp nya spännande rätter. Eller vad sägs om Kati Roll – en enkel wrap med kryddig fyllning. Wrapchic är en kedja som blandar just indisk kati med mexikansk burrito = smaskens! Sedan har vi Hoppers som är Indiens svar på crêpen – en skålformad pannkaka med chutneys, curry och grönsaker.

En fantastisk smakvärld som nu tar klivet in i Fast Food på allvar.

SNABBMATSFRUKOST, MAGHÄLSA OCH FAST VEGO

För många låter det kanske konstigt med snabbmat som frukost, men för andra låter det som ett helt naturligt steg att ta. Att äta frukost utanför hemmet är en växande trend även här i Sverige, och hela 13% anger enligt Food & Friends “Matrapporten 2018” att de äter frukost utanför hemmet en gång i veckan eller mer.

En annan starkt lysande trend är den om maghälsa, och självklart har detta även börjat visa sig inom fast food-branschen. Matvärlden inser allt mer vikten av magbakterier, med exempel såsom pro- och prebiotika, fermenterad mat och opastöriserade ostar. Maghälsa är också en av orsakerna bakom det koreanska kökets framgång med fokus på just fermentering.

Och slutligen har vi då vego-vågen, som du måste ha levt isolerad i en grotta i Sibirien för att ha missat. Vegetariskt ökar oerhört mycket och många planerar att dra ned på sin konsumtion av kött framöver. Detta är ännu tydligare i de yngre åldrarna, och detta är också en publik som tenderar att besöka fast food-kök mer än de äldre. Något som inte gått restaurangerna förbi.

Big, bold breakfast

Även restaurangerna vill börja profitera på de som äter frukost utanför hemmet och i farten, vilket lett till betydligt “saltare” smaker i början på dagen än vad vi kanske traditionellt är vana vid. Stora cafékedjor har hakat på den salta trenden och börjat erbjuda äggrätter “to go” i olika former, serverade i papperstråg. I USA kan man hitta äggrätter såsom Sous Vide, Egg Bites och mini-quiche.

Pannkakorna och våfflorna får också en makeover då man nu kan hitta “matigare” varianter. Vad sägs om asiatiska vårlökspannkakor med starka såser såsom kinesisk Jinbao eller taiwanesisk Cong You Bin. Något som serveras och passar hela dagen och inte bara vid frukost. Våfflorna kryper ut från efterrättsbordet och återfinns nu som konceptet “Duck & Waffle” där man kombinerar salt, sött och smakrikt.

Meny från Lahpet.

Te i salladen

Tiden har kommit för att lära dig en nytt matord – Lahpet. Det asiatiska köket fortsätter att expandera, och nu har turen kommit till Burma (eller Myanmar som det officiellt heter). Något man hittar här är då sallad med Lahpet som är jästa teblad. Den som då avnjuter denna måltid får med sig det gröna teets alla hälsoegenskaper såsom antioxidanter, förbättrad matsmältning, kontroll av gallan och uppiggande med koffein.

En annan trend som arbetar för magens bästa är pinsa, en variant på den klassiska pizzan. Degen är istället gjord på vete, soja och ris med mindre kolesterol, mindre fett och mer vatten. Degen jäser i hela 72 timmar och ska därför vara lättare för magen att smälta. De som snappat upp och serverar maträtten dekorerar sin deg med ost och toppings för att sedan grädda dem – precis som en pizza.

Vegoburgare med sallad och BBQ-sås i en flaska.

Fast vego

Ett enkelt sätt att erbjuda mer grönt inom fast food är att göra om sina befintliga storsäljare till vegetariska alternativ. Många av hamburgerkedjorna har tagit in gröna alternativ så som Anamma, och det finns aktörer som enbart säljer köttfria burgare. Pizzor kan bli grönare genom att ersätta toppings som kött och fisk, men även osten kan göras vegansk. Till och med sushi går att göra helgrönt, så som den amerikanska kedjan Beyond Sushi.

En ökande andel gäster kommer efterfråga och kräva vegetariska rätter i framtiden, och att inte ta hänsyn till detta som restaurang är att tacka nej till solklar försäljning. Den vegetariska maten måste dock vara (minst) lika god som resten av menyn eftersom ingen nöjer sig med sämre varianter längre. I vårt koncept Fast Vego finns recept och kampanjmaterial som hjälper dig att komma igång eller ta nästa steg.

TESTA DINA SNABBMATSKUNSKAPER

Att snabbmat är gott har du med all säkerhet redan koll på. Men vad vet du egentligen om fast food i allmänhet? Testa därför dina kunskaper i vårt superduperroliga quiz.

Svara på 10 snabba frågor och få samtidigt reda på om du är lika duktig på kunskap kring snabbmat, som du är på att sätta i dig den. Glöm inte att utmana dina vänner (eller konkurrenter) sen också. Beroende på vad du får för poäng, så klart…

SNABBMATSQUIZ

DINA UTMANINGAR. VÅRA LÖSNINGAR.

Korv med mos i all ära, men hur gör den som också vill hänga med i framtidens mattrender och till exempel inte vill missa den enorma våg av vegetariskt som förmodligen kommit för att stanna? Var lugn, det finns massvis av enkla sätt att få in vegetariska rätter på din meny.

Till exempel kan du börja med att kika på något av våra koncept nedan där du kan få tips och hela recept som enkelt går att lyfta över och implementera på din egen gröna meny. Vegokorvar, vegoburgare, vegochorizo, vegobullar, pulled vego, och så vidare. Listan kan göras lång med goda och högkvalitativa produkter som du också kan sätta din egen twist på.

Så var inte rädd för den gröna vågen. Omfamna den istället och njut av vetskapen att du inte bara serverar den mat dina kunder vill ha, du bidrar dessutom till en bättre värld under tiden.

Fast Vego, ett vegetariskt koncept från Orkla FoodSolutions för dig som arbetar inom snabbmat och café.

FAST VEGO

VEGETARISK SNABBMAT

Det ”gröna” växer så det knakar och snabbmatssektorn är inget undantag. Därför vill vi hjälpa dig som sysslar med just fast food. Här hittar du en vego-manual, massor med enkla recept och även jättecoolt tillhörande marknadsmaterial.

TILL KONCEPTSIDA
Fast Casual är ett koncept från Orkla FoodSolutions som hjälper dig att skapa lite lyxigare snabbmat som samtidigt ökar merförsäljningen.

FAST CASUAL

LYXIGARE SNABBMAT MED ENKLA MEDEL

Med lite nytänkande och kreativitet finns så mycket mer att erbjuda. Inte minst, större möjligheter till merförsäljning – som sundare alternativ med rätt tillbehör, vegetariska versioner, större variation för att locka till fler besök och större försäljningsmarginaler.

TILL KONCEPTSIDA
Orkla FoodSolutions logga för vår klimatsmarta menyplanerare.

SKAPA EN KLIMATSMART MENY

KLIMATBERÄKNADE RECEPT

På vår produkt- och receptsida har vi tagit fram en veckomenyplanerare som dessutom hjälper dig att klimatberäkna din meny. Perfekt för dig som vill ha inspiration och tips på vad du kan tillaga på ett hållbart vis.

SKAPA DIN VECKOMENY
Next Is Now på blå bakgrunde med rotfrukter och grönsaker.

NEXT IS NOW

NÄSTA GENERATIONS ÄTANDE ÄR HÄR

Next is Now är inte bara ett koncept, utan också ett förhållningssätt. Framtaget med experter för att vi tillsammans med er vill ligga i framkant när det kommer till framtidens matvanor, hållbarhet och industrins bidrag.

TILL KONCEPTSIDA

KOMPISARNA I GATUKÖKET

Den kanske viktigaste insikten som alla inom restaurangbranschen och även fast food-världen behöver tänka på och anpassa sig till är så klart den gröna, vegetariska trenden. Det går inte att komma ifrån, men med våra produkter är det enkelt att stilla kundernas begär och bjuda på riktigt god snabbmat som dessutom gör gott.

Utöver våra vegetariska alternativ har vi förstås ett brett sortiment med högkvalitativa produkter som kan få just ditt snabbmatsställe att bli stans hetaste ställe, både vid lunchtid och mitt i natten.

ALLA PRODUKTER