Hälsa på maten: Pigg och kry

Att äta hälsosamt och att motionera regelbundet är inga revolutionerande nyheter. Ändå tycks det vara så svårt att uppnå för många. Kan vi göra detta tankesätt till en självklar grej redan i tidig ålder, tror vi skarpt att chanserna att du lyckas behålla denna inställning genom hela livet ökar dramatiskt.

2020-02-14

Pedagogik ur Orkla FoodSolutions koncept

Vi äter för att vår kropp och knopp skall få i sig de näringsämnen och den energi som behövs för att vi ska kunna växa och utvecklas, orka leka, lära och att ha kul. Detta för att vi ska hålla oss så friska vi bara kan. Idag, imorgon och hela livet ut såklart!

Håll fokus och ork på topp
Det finns en viss måltidsordning som bör följas för att skolbarnen ska orka hela dagen utan att bli trötta och griniga. Den är på inget sätt komplicerad, och många arbetar förhoppningsvis redan på detta vis, men den tål ändå att upprepas. Så här bör alltså skolbarnen äta under en dag för att hålla sig pigga och glada.

  • Frukost
  • Lunch
  • Middag
  •  2-3 Mellisar (Näringsrika)

En gammal sanning som håller än idag
Många som är vuxna idag minns säkert den “gamla goda tiden” med hemkunskapens fantastiskt fina affischer föreställandes den klassiska matpyramiden. Kan du tänka dig att de som designade denna faktiskt hade koll på sina saker redan då? Javisst är det så, den gamla pyramiden håller nämligen än idag. Inga revolutionerande nyheter här inte. Bara ett abrupt uppvaknande för många som hoppats på moderna “quick-fixes”.

Mest av allt ska vi som bekant äta grönsaker, frukt, bär och baljväxter. Detta är själva basen i pyramiden. Komplettera med fullkornsprodukter, magra mejeriprodukter, fisk, skaldjur och växtbaserade oljor med mycket omättade fetter. Vidare upp i den avsmalnande pyramiden hittar du kyckling och lite annat kött då och då. Något litet sött emellanåt är även det okej. Självklart finns det plats för “grädde på moset” i livet – bara det inte blir för mycket och för ofta.

Vegetarisk mat minskar inte bara risken för vanliga folksjukdomar – det är dessutom klimatsmart. Detta visar forskningen. Därför är det bra om alla kan lära sig gilla vegomat.

Ytterligare en klassiker som lever
Även den gamla tallriksmodellen står stark fortfarande. Tallriksmodellen är nämligen ett smart, pedagogiskt och enkelt sätt för att veta hur du ska lägga upp maten på tallriken. På så vis skapas automatiskt en bra indelning och balans på måltiden. En grov tumregel är att halva tallriken ska bestå av grönsaker (gärna i varierande färgskala), en fjärdedel pasta, potatis, ris eller spannmål, och sista fjärdedelen består av exempelvis kött, fisk, ägg, bönor och linser.

Hälsa på maten – en klok kokbok för alla som lagar mat
Texten ovan är inspirerad av den information som du hittar på det pedagogiska bladet “Pigg och kry” på sidan 34-35 i “Hälsa på maten” – en kokbok för barn, lärare och föräldrar. Framtagen av Orkla FoodSolutions i samarbete med forskare, folkhälsoutvecklare, kostchefer, pedagoger, konceptutvecklare och kockar.

Av: Thomas Adolfsson


Läs mer om

Konceptsidan för Hälsa på maten.

Beställ Hälsa på maten till din skola.

Pedagogiskt blad för Hälsa på maten – Pigg och kry.

Pdf-versionen av hela kokboken Hälsa på maten.