The Food Hub: Cafétrender runtom i världen

Tiden är över då man beställde en kaffe eller en cappuccino eller en latte. Allt blir mer och mer förfinat. Nya smaker utvecklas, nya sätt att servera hittas på och nya typer av mjölk lanseras. Det verkar uppfinnas en ny kaffe varje dag. Och allt ska gå att Instagramma, så klart! Allt behöver dock inte vara lika knäppt som ”Avolatte” (en latte serverad i ett tomt avokadoskal).

2019-02-01

Sharing plate med en massa små rätter.

KONSTANT UTVECKLING AV MENYN
Materbjudandet ändras hela tiden. Även om maten i sig är bekant, så kan sättet det serveras på ha utvecklats. Eller storleken. Eller innehållet. Eller… tja… vi har listat några iakttagelser här åt dig.

HAVE IT YOUR WAY
De yngre cafégästerna förväntar sig att få vara med och påverka vad de ska äta, att erbjuda inplastade mackor och sallader kommer inte att vara tillräckligt. I Nederländerna finns exempelvis kedjan Stach, som är en hybrid mellan café och servicebutik. Deras mackor görs på beställning, med möjlighet till ”mer av ditt” och ”mindre av datt”.

SMÅ SERVERINGAR
Utvecklingen handlar bland annat om mindre socker (hälsa) och mer snacking (fler mål per dag). Ett sätt att möta dessa förändringar är att servera gästerna mindre portioner. Det görs redan på bred front gällande dryck, men varför inte erbjuda sallader i Medium och Small, eller bakverk i Regular och Mini?

DEN GRÖNA MATEN (OCH DRYCKEN)
Vårt köttätande minskar för första gången två år i rad. 2017 med 2,6 % och prognosen för 2018 ligger på 2,8 %. Detta speglas i utbudet på caféer där ”Mylk”, det vill säga mejerifri mjölk, är en självklarhet. Även maten följer denna utveckling där ett veganskt alternativ numera är ett måste.

MATSERVERING
Det var länge sedan matutbudet på caféer begränsades till bara bakverk och kaffe. När caféet är den nya restaurangen genomgår menyn en förändring mot ett mer komplett utbud.

COFFEESHOP ÄR DEN NYA BAREN
När coffeeshops ska öka intäkterna handlar det bland annat om att förlänga serveringstiden in i kvällen. Vad gör man på en coffeeshop efter middag? Ett svar är att förvandlas till en bar och servera alkohol, gärna med kaffe som bas. Exempel på drinkar är Irish Coffee, Dead Rabbit (rom, choklad, espresso) och Iced Carmel Coffee (caramell vodka och iskaffe). En kedja som gör det bra är The Grind i London som serverar bland annat Espresso Martini.

CAFÉET SOM RESTAURANG
Caféer och coffeeshops ökar i popularitet, bland annat för att de utvecklat snabba, prisvärda och goda måltider. Hösten 2017 lanserade Starbucks konceptet Mercato, som uppgraderat deras meny med mackor och sallader. Ett fint mervärde är att allt lagas samma dag och det som blir över ges till välgörenhet när caféet stänger för dagen.

FRUKOST HELA DAGEN
Vi blir allt mer flexibla med våra matvanor, och man vill inte begränsas av tider. En sådan vana är att äta frukost när som helst på dygnet. Till och med McDonald’s har gått över till ”All Day Breakfast” i många länder (ej Sverige). Det finns de som driver det längre ändå: Se brittiska kedjan The Breakfast Club där menyn består av gröt, äggrätter, pannkakor och massor av våfflor! För att driva försäljning på kvällen har flera av dessa restauranger också en “hemlig” bar.

ALL DAY DINING
Det är inte bara frukostvanorna som förändras. Ätandet sprider ut sig på alla dygnets timmar, och vi frigör oss från principen om “tre-mål-om-dan”. I denna förändring blandas caféer med restauranger, och man tar delar från bägge världarna. Ett tydligt exempel hittar man på Daily Provisions i New York, av kändiskocken Danny Meyer. Man beställer vid en disk, men köket lagar även varm mat och menyn byts löpande under dagen för att passa stämningen. Ett ställe där gästerna trivs och stannar länge.


Vidare läsning

Tips och inspiration för att lyckas med ditt café.

Andra trendrapporter från The Food Hub.

Next is Now – Framtidens mat.