The Food Hub: Goda idéer att ta med sig

I takt med att vi människor blir mer rörliga, blir också trenden med hämtmat allt starkare. Vi äter på vägen, tar med oss frukost till kontoret, hämtar med lunch ut i parken, tar en take away på vägen hem från jobbet eller beställer något snabbt och gott att slänga i oss innan träningen. Ja, tillfällena att ta med mat, eller äta medan vi är på språng, är oräkneliga.

2020-06-04

Introbild till The Food Hub: Sommar-Take Away.

Under våren, och troligtvis hela sommaren 2020, tar take away-maten helt ojämförligt stora kliv i mathistorien. Hotell- och restaurangnäringen är några av de hårdast drabbade när coronaviruset sveper över världen. Genast måste alla fundera ut nya sätt att hålla sina verksamheter igång.

EN OERHÖRT KREATIV BRANSCH 
Till skillnad från många andra länder har Sveriges hotell, restauranger och caféer tillåtits att hålla öppet, men med nya förhållningsregler om hur serveringen får gå till, hur nära borden får stå varandra och hur många som får vistas i lokalerna. Det märks direkt att vi rör oss i en kreativ bransch, då detta omedelbart sätter igång tankarna till nya innovativa lösningar att sälja mat, dryck och upplevelser.

Många av dessa idéer handlar om olika typer av take away. Vi har sett exempel på där krögare fått leverera kocklagad mat till såväl service- som dagligvaruhandeln, men även restauranger som blivit matbutiker där de säljer sina noga utvalda leverantörers läckerheter.

Meal kits där gästerna får med sig en trerätters-meny, men där några moment av tillagningen får göras hemma i det egna köket, har också ökat markant.

Det finns till och med restauranger som erbjuder att kökspersonal följer med hem och lagar i ordning en 24-rätters(!) avsmakningsmeny.

Hemkörning har också hittat den stora massan och i synnerhet våra äldre har börjat beställa mat hem till dörren i allt större utsträckning. Fler restauranger ansluter sig också till Karma och andra applösningar för att sälja maten som inte gått åt som take away.

UNDVIK BAKSIDAN MED TAKE AWAY
Men take away har ju även baksidor. Ofta blir det många engångsartiklar och plastbyttor som måste slängas när man ätit klart. Även detta ger upphov till nytänkande. Duni har exempelvis tagit fram så kallade klimatsmarta engångsbestick, tallrikar och glas.

Även fenomenet ”One Hand Food” ökar, det vill säga mat man äter med ena handen och som inte kräver mer än en servett som förpackning. Att uppmuntra till att ta med egen kaffekopp eller låda till maten är andra smarta lösningar för att minska på åtgången av engångsmaterial.

Många av alla dessa idéer kommer att leva kvar långt in i framtiden. Våra nya vanor har gjort att synen på take away har förändrats för alltid. Och trenden att ta med sig sin mat kommer att fortsätta växa så det knakar, var så säker!


Vidare läsning

Tips och aktuell information i rådande pandemi-tider.

Läs om samtliga trender från The Food Hub på Orkla Foodsolution.

Kika i vår YouTube-kanal för att få uppdatering kring de senaste mattrenderna inom foodservice.

Next is Now är vårt koncept för framtidens mat – och vi kan göra skillnad tillsammans.