The Food Hub: Trend Update 2021

2021 blir året då vi så småningom kan bygga en ny framtid! Aldrig har en omställning skett så snabbt och vår förändrade verklighet kommer på kort tid att skapa fler nya affärsmöjligheter, idéer och erbjudanden än vi hade kunnat ana. Det gör att trenderna i hög grad kommer att präglas av kreativitet och lösningsorientering. Vi har tittat djupt i kristallkulan och kan utröna sex olika områden där vi ser en stark utveckling. Så låt oss kika på dem i tur och ordning.

2020-12-15

Introbild till trendfilm Trend Update 2021 från The Food Hub.

Den 15 december 2020 tog vi en titt på det kommande årets trender. Det var många som hängde med oss denna eftermiddag och som var nyfikna på att snabbt gå vidare från detta märkliga år. Sara Westerlin från Orkla FoodSolutions ledde programmet och hade med sig två eminenta gäster för att diskutera dessa trender, närmare bestämt Lennart Wallander från Food & Friends  och Erik Andersson från Spill.

Här följer en kort förklaring kring de trender som vi lyfte fram och spår kommer att blomma upp under 2021. Du hittar även vår trendfilm längst ner i denna artikel.

1. FIND THE GUESTS
Den här trenden handlar just om det faktum att våra nya vanor skapat nya behov. Vi rör oss på nya ställen, arbetar på ett nytt sätt och reser inte så som vi gjort tidigare. På bara tre månader fyrdubblades distansarbetet och när stammisarna försvinner måste restaurangerna locka nya gäster genom att vara där de är. För många har take away och hemleveranser varit räddningen och för vissa har så mycket som 50% av försäljningen styrts över till att hämtas upp eller skickas ut.

2. THE NEW WALLET
När tiderna är osäkra håller vi i plånboken på ett helt annat sätt än vanligt. Vi börjar jämföra priser och när vi blir mer kostnadsmedvetna behöver restaurangerna tänka nytt för att gästerna ska tycka att de får valuta för pengarna. Ett konkret exempel på detta är att vi nu kan se hur även många av finkrogarna frestar med prisvärda erbjudanden och kampanjer. Vid finanskrisen 1992 kom Happy Hour och Fast Casual för att locka tillbaka gästerna. Även nu skapas mängder av kreativa lösningar för att hålla lönsamheten uppe.

3. FOCUS ON SAFETY
Vårt nya säkerhetstänk kar kommit för att stanna. Och nu ska det verkligen synas hur man gör rent, det kallas till och med för Hygiene Theatre: gästerna ska märka hur personalen arbetar med säkerhetstänk. Handspritflaskorna på borden och bardiskarna blir självklara liksom de digitala ordersystemen för att minimera fysisk kontakt. Ett tag framöver kommer förra årets trend ”food wrapped in food” att ta ett kliv tillbaka till förmån för mer förpackad mat.

4. HOME COOKING
Pandemin har fått folk att hitta tillbaka till sina egna kök. Hälften av svenskarna ägnar mer tid åt matlagning hemma, och 35% säger att de tycker att det är roligare än tidigare. I och med detta ökade matintresse kommer det att bli ännu vanligare med Meal Kits där gästerna får färdiga kassar med rätter där de får göra de sista momenten själva. Vi kommer även att se restauranger som fungerar som matbutiker. Catering och privata kockar blir också vanligare under det kommande året.

5. OUR NEW(ISH) FOOD HABITS
När det blåser snålt söker vi människor oss till trygghet. Det kan man se inte minst på vad vi äter. Precis som under alla kriser växer sig Comfort Food allt starkare. Några av de rätter det sökts mest på under pandemin har varit Hasselbackspotatis, raggmunk, kålpudding och köttfärslimpa. Även snacking har ökat rekordartat och den trenden spås fortsätta. Begreppet ”några extra Corona-kilon” har blivit vedertaget och därför kan vi se en stor efterfrågan på hälsosamma snacks.

6. RESTRUCTURE & REBUILD
Den restaurangvärld som gick in i Corona-pandemin kommer inte att likna det som kommer ut på andra sidan. Vi kommer att se ännu fler restauranger som flyttar utanför stadskärnorna då A-lägen helt enkelt är för dyra. Vi kommer också uppleva en ökad kedjebildning då många små oberoende restauranger tvingats sälja. Och det är de stora kedjorna som har ekonomi att köpa. Tuffa tider leder även till att det blir fler kockar än restauranger. Detta i sin tur kommer att leda till fler gästspel och nya pop-up-koncept!

Mycket i dessa sex trender kommer givetvis att bestå. Men när vi går mot det lite mer normala spår vi att trenderna återigen kommer att handla om framförallt två saker: Hälsa och hållbarhet.


Tittarfrågor och svar från sändningen

Fråga: Vad tror du om matkassarna varit trend som gått ner men som borde gynnas i dessa tider?
Svar från Lennart Wallander: Det digitala inköpet av mat generellt har ökat med 100% och där i ingår matkassar i statistiken. Så matkassar har gått upp under 2020 utifrån alla rapporter som vi tagit del utav.

Fråga: Vad tror du om obemannade butikens framtid?
Svar från Lennart Wallander och Erik Andersson: Ja, vi tror på dem. Pressbyrån, Coop och Ica är alla på gång och Amazon som var först med konceptet, kommer snart till Sverige.

Fråga: Vad har take away betytt för din restaurang Erik, under 2020?
Svar från Erik Andersson: Den har betytt mycket. Men i om med att vi är en lunch-restaurang i ett stort kontorshus, så är trafiken där också viktig för oss. Gällande take away så måste du vara kreativ och effektiv för att hitta bra lösningar med olika typer av take away i relation till restriktioner.

Fråga: Hur ser gästerna på hemleverans av alkohol ihop med mat/catering? Ett politiskt spel eller något bra?
Svar från Lennart Wallander: Jag tror det är bra men också en fråga hur mycket ska man tillåta? Det är viktigt med vart ansvaret ligger och att den som får tillståndet håller en strikt ålderskontroll.
Svar ifrån Erik Andersson: Jag vill absolut använda mig utav denna lösning om den blir möjlig. Speciellt vid en viss typ av catering såsom jubileum, födelsedag eller större händelser.


Se trendfilmen från The Food Hub


Se längre version av trendfilmen


Se webinar


Vidare läsning

Next is Now – vår plattform kring framtidens mat.

Läs om fler trender på vår The Food Hub-sida.

Samlingssida med trender, inspiration och guidning under Corona.

Planera och skapa din egen klimatsmarta veckomeny.