Pizza är varje arenas bästa vän
Tillsammans med Brynäs IF har vi på Orkla FoodSolutions inlett ett nytt samarbete, vilket innebär att en temakiosk med Grandiosa-pizzor nu finns i Monitor ERP
Vi samlade ett stort antal av de allra viktigaste aktörerna i livsmedelsbranschen, för att prata lösningar kring hur vi tillsammans kan rädda planeten och samtidigt äta mer hälsosamt.
Vi samlade ett stort antal av de allra viktigaste aktörerna i livsmedelsbranschen, för att prata lösningar kring hur vi tillsammans kan rädda planeten och samtidigt äta mer hälsosamt.
Det kan låta högtravande, men faktum är att vi alla måste kavla upp ärmarna och ta ett ordentligt krafttag för att inte dränera jorden helt på dess resurser. Och vi måste göra det nu! Men hur går vi tillväga?
Next is Now är vår plattform när det gäller framtidens mat och vad som krävs av oss alla, för att vi ska kunna leva våra liv på ett hälsosamt sätt utan att inverka för hårt på miljön och klimatet.
Vi vet redan att mänskligheten dränerar planeten på dess resurser i ett alltför högt tempo. Det alla däremot INTE vet är hur viktiga vi var och en är, ända ner på individnivå, i kampen för att vända den nedåtgående beteendespiralen. Och det bästa av allt är att vi kan göra denna förändring redan nu – idag! Detta är bara en av alla de slutsatser som vi tar med oss från dagen.
Under vårens event lyfte vi upp utmaningarna inom hållbarhet och hälsa som vi alla står inför, och passade samtidigt på att samla in konkreta önskemål och insikter från besökarna. Hur kan vi tillsammans arbeta för en mer hållbar framtid? All feedback från denna dag tog vi med oss, och när det nu var dags för höstens event så låg fokus istället på action och lösningar.
Dagen inleddes med mingel bland alla de hållbarhetschefer, trendexperter, forskare, politiker, kockar, kostchefer, matskribenter, hotellägare, studenter, med flera som är intresserade av att tillsammans skapa en hållbar framtid. Artisten Hush Forever var först ut på scenen och hänförde publiken med sina gåshudsframkallande toner.
Ellinor Persson, till vardags marknadschef på Orkla FoodSolutions, hälsade alla välkomna till en spännande dag där fokus skulle ligga på lösningar och action. Hon lämnade därefter över till de eminenta moderatorerna Lovisa Madås och Karin Ericson, som konstaterade att vi var ett riktigt “power-gäng”, som hade samlats denna dag på det anrika och vackra Slagthuset MMX i Malmö.
Först ut på agendan var Agneta Påander (Hållbarhetsdirektör, Orkla Foods Sverige) tillsammans med Sara Westerlin (Customer Activation Manager, Orkla FoodSolutions). De visade inledningsvis en film som kortfattat presenterade Next is Now för publiken.
Agneta lyfte att vi människor har en enorm kraft och när vi arbetar mot gemensamma mål blir denna kraft ännu större. Hennes personliga drivkraft är just möjligheten att få vara med och påverka, samt göra det så enkelt som möjligt för människor att “välja rätt”. När Agneta får frågan hur många hon har i sitt hållbarhetsteam, så svarar hon alltid stolt att de är cirka 1500 i hennes team och syftar till att samtliga inom Orkla Foods Sverige arbetar aktivt varje dag med hållbarhet i alla sina beslut.
Barnen är en av Saras viktigaste drivkrafter. Dels att vi alla tar ett krafttag för att ge dem en så bra framtid som möjligt, men också att vi måste ge dem en hälsosam syn på mat redan från starten. Det är i tidig ålder vi skapar grunden till våra beteendemönster, och dessa är så oerhört mycket svårare att förändra i efterhand.
Agneta konstaterade via en handuppräckning att samtliga i publiken är öppna för att samarbeta mer, både för att lyfta fram utmaningarna, men framförallt för att hitta gemensamma lösningar. Sara stärkte resonemanget och berättade om några lyckade exempel då Orkla FoodSolutions tillsammans med skolor skapat koncept, recept och material som hjälpt skolköken att göra det enkelt och roligt för barnen att äta mer gröna och hållbara alternativ. Konceptet kallas för Fast Fusion Friday och på vissa orter har man kört hela temaveckor som då kallats för Fast Fusion Climate Week.
Så många forskningsrapporter finns det kring mat och dess inverkan på vår hälsa enligt Mai-Lis Hellénius, professor och överläkare vid hjärtkliniken på Karolinska Institutet. Efter att först ha fått med hela publikhavet på att göra 10 squats vardera i bänkraderna, lät hon meddela att det är av stor vikt att vi rör på oss, och att vi vågar lita på vetenskapen. Mai-Lis lyfte fram flera stora forskningsstudier, där man av etiska skäl fått avbryta i förtid då sambanden mellan vissa matvanor och dödlig ohälsa varit så tydliga, att man inte kunnat låta vissa av grupperna fortsätta med sina skadliga beteenden.
Den gemensamma nämnaren är i samtliga fall att vi måste äta enligt den klassiska matpyramiden där basen är jättegrön och fylld med grönsaker och frukt. Längst upp i toppen hittar man dock bland annat nötkött och lite godis som man också kan unna sig ibland.
Vi måste helt enkelt vända på denna pyramid om man ser till de matvanor vi har i västvärlden idag. Vi är redan på väg att vända pyramiden, så det finns definitivt hopp. Men vi måste våga lita på kunskapen och sluta prata om dödlighet. Prata istället om lust, matglädje och att det finns så otroligt mycket hälsa kvar att vinna genom att äta smart.
I dagens första cookalong fick Mai-Lis sällskap på scenen av Alain Grenard, kostchef för Karlstad kommun, samt Marcus Nilsson Schön, kulinarisk kreatör på Orkla FoodSolutions. I detta unika möte mellan forskning, “verklighet” och industri, fick publiken ta del av intressanta diskussioner och goda exempel på hur man kan lyckas i sitt hållbarhetsarbete.
Alain berättade om sitt projekt Green Room på en gymnasieskola i Karlstad där man gick från att servera cirka 20 portioner vegetarisk mat om dagen till över 350 portioner. I samband med att alltfler elever har valt att äta sin lunch i Green Room så har svinnet minskat och likaså har lapparna från elever med krav på specialkost.
Genom att göra lunchen till en upplevelse med engagerade kockar har man lyft den vegetariska kosten, och kallar den inte för ett “alternativ” till köttet utan istället är den en naturlig del av menyn. Inom ett år tror Alain att Green Room kommer att vara mer populärt än det ordinarie lunchrummet.
Medan Marcus och gänget på scenen fixade i ordning den lunch som alla eventdeltagare så småningom fick smaka på, bestående av bland annat Anamma Formbar Vegofärs, konstaterade de också att industrin och skolan skulle kunna samarbeta ännu mer. Det finns en stor törst efter industrins kunskap och denna når alltför sällan ända ut i skolköken.
Vi måste samarbeta mer. Knacka på dörren till varandra.
Efter lunchpausen tog Hush Forever med publiken på ytterligare en musikalisk resa och när de sista tonerna ebbat ut klev Johan Jörgensen, grundare av Sweden Foodtech, upp på scenen. Johan sparade inte på krutet utan bombarderade publiken med domedagsfakta som bland annat påvisar att matsystemet är planetens största mördarmaskin, och att vi tagit kol på en tredjedel av planetens brukbara jordar. Sverige är inte immuna mot konsekvenserna utan det är bara en tidsfråga innan vi ser effekterna av det här också.
De närmsta decennierna är de viktigaste på planeten jorden någonsin.
40% av befolkningen arbetar på något sätt med livsmedel, ändå är bristen på tech och innovation påtaglig inom detta område. I framtiden kommer all mat att handla om data, och utan data kring vad vi äter så blir maten också värdelös. Denna data kommer i framtiden att vara individanpassad så att varje människa får i sig exakt det som just den behöver. Utöver detta är det känslomässiga och etiska faktorer som styr vad vi konsumerar, såsom arbetares villkor, djurens välfärd och matproduktionens utsläpp och påverkan på miljön.
Robotifieringen är på framfart och vårt sätt att handla, tillaga och konsumera kommer att se väldigt annorlunda ut om några år. Kanske behöver vi inte ens beställa maten, utan via data från oss och våra hem, känner matleverantören av i sitt system när det är dags för oss att handla eller äta nästa gång.
Johan efterlyser mer resurser, kraftfullare satsningar och högre lön för kockar och andra som jobbar med mat. Vi som arbetar med mat måste inse att vi har ansvaret att lösa denna planetens största fråga. 15 miljoner restauranger behöver hjälp och alternativet är helt enkelt att vi går under.
I dagens andra cookalong klev Erik Andersson (Grundare av Restaurang Spill), Josefine Enehall, (Kock på Hörte brygga) och Johan Liljegren (Kulinarisk Kreatör på Orkla FoodSolutions) ut och gjorde Johan Jörgensen sällskap på scenen. Diskussionen handlade här om hur restaurangerna kan vara med och påverka utvecklingen framåt. Erik som baserar hela sin verksamhet på råvaror som blivit över hos leverantörerna (deras luncher består otroligt nog av över 90% räddad mat), vill vara ett gott exempel och visa att det går att göra skillnad om man bara är villig att jobba för det.
Det är för billigt och enkelt att slänga mat.
På Hörte brygga jobbar man mycket med upplevelsen. Det finns ingen särskild meny utan kunderna väljer protein och sedan anpassar man rätterna utifrån de råvaror man har för dagen. På så vis styr man också gästernas val samtidigt som man skapar en nyfikenhet.
Johan Liljegren berättade om vikten av att det måste vara enkelt och smidigt då många restauranger inte har tillgång till utbildade kockar, något det dessutom råder stor brist på. Saknar man inspiration eller kunskap kring hur man kan gå tillväga, går det alldeles utmärkt att ta hjälp av Orkla FoodSolutions, slog Johan fast.
Konceptet Allt i ett bleck är till exempel sprunget ur en sådan problematik och går ut på att man med enkla metoder och ett fåtal ingredienser kan tillaga kompletta rätter i ett och samma bleck, som dessutom är färdiga att servera direkt ur ugnen. Det är precis denna typ av samarbeten och smarta idéer som Orkla FoodSolutions vill bidra med.
Innan gästerna fick ta paus och provsmaka det som tillagats på scenen, avrundade Erik, Josefine, Johan och Johan med att konstatera att restaurangerna måste våga mer och tro på sig själva, då köper också gästerna argumenten.
Ta kontroll över menyerna och våga till exempel ta bort eller minska på köttet, eller våga testa att köra helt utan meny en vecka för att väcka gästernas nyfikenhet. Ta kontrollen och vrid planeten och människans hälsa rätt nu!, ekade ut som en avslutande uppmaning.
Till det tredje och sista cookalong-passet välkomnades Patric Gill (Kostchef i Surahammar kommun), Maria Biörklund Helgesson (Fil. Dr. i mat och måltid vid Kristianstad universitet) och Maria Norrving (Gastronomisk Utvecklare på Orkla Foods Sverige) upp på scenen. Fokus lades till stor del på hur det ser ut kring måltider inom vården, men metoderna och tankarna kan med fördel även appliceras i andra sammanhang.
Maria Biörklund Helgesson satte genast tonen när hon bestämt sa att människor inte äter näringsrekommendationer, de äter mat. Därför måste maten smaka gott och den ska vara individanpassad. Mat som inte hamnar i magen är helt enkelt värdelös.
Patric instämde och drog paralleller till ett projekt som han lett tidigare vid Södersjukhuset i Stockholm. De hade som uppdrag att förbättra måltiderna på sjukhuset och patienternas upplevelse kring dessa. Lättare sagt än gjort kanske, men man lyckades med detta och en av nyckelfaktorerna i deras framgång handlade helt enkelt om att ge patienterna större valmöjlighet och kontroll kring måltiderna.
Med en enklare meny bestående av tolv klassiska rätter som patienterna känner sig trygga med, kunde de själva välja mat utifrån vad de var sugna på i samma stund som suget infann sig. Helt vanlig husmanskost står oftast överst på önskelistan. Som bonus minskade samtidigt svinnet eftersom patienterna i regel åt upp när de också hade ökad kontroll över vad de fick äta.
Ta beslut åt gästen och våga göra det. Våga vara tuff och inte så jäkla mesig. Vi är för fega.
Maria Norrving lyfte fram att Orkla har muskler och kraft att hjälpa till, men behöver få in önskemål och tips kring vilken typ av hjälp som behövs. Alla tre på scenen var överens om att det finns mycket att vinna genom att implementera modernare metoder och teknik i vårdmiljöerna, och de fullkomligen skriker efter hjälp där ute. Mer dialog eftersöks.
Maria Norrving avrundade sessionen med att presentera tre Snackisar som hon förberett på scenen och som publiken fick avnjuta efteråt. Snackisar är Orkla FoodSolutions svar på vårdens önskemål om att kunna servera små, goda och enkla mellan- och kvällsmål som är fyllda med näring och energi, utan att personalen måste vara utbildade kockar eller ha tillgång till stora restaurangkök.
Dessa munsbitar är perfekta för patienter som lider av bristande aptit, men ändå måste få i sig tillräckligt med energi för att kunna återhämta sig. Sill från Abba Gastronomi, Liva Nypondryck och Frödinge Ostkaka fick agera huvudingredienser i de olika anrättningarna.
Agneta och Sara summerade dagen tillsammans och berättade att de tar med sig massor av viktiga observationer och insikter från dagen. Det kanske viktigaste exemplet handlar om att vi alla sitter på makten att påverka genom de menyer vi sätter. Framförallt i jobbet, men även i hemmet. Beteenden byggs som sagt tidigt.
För att lyckas måste vi alla bli lite modigare, vi måste helt enkelt bara bestämma oss. Och inse att det är okej att göra fel, bara man vågar testa nytt och utmana sig själv till ständig utveckling. Testa att köra en helt grön vecka eller varför inte slopa menyerna helt och “jobba med det du har”!
Majoriteten i publiken vill gärna utveckla sina samarbeten och göra mer tillsammans, vilket är kanske den största insikten från dagen. Vi vet alla vad som behöver göras, nu ska vi bara våga göra det också.
Tillsammans kan vi verkligen göra skillnad. På riktigt.
Av: Thomas Adolfsson
Tillsammans med Brynäs IF har vi på Orkla FoodSolutions inlett ett nytt samarbete, vilket innebär att en temakiosk med Grandiosa-pizzor nu finns i Monitor ERP
Det finns så många vinster, både för miljö, ekonomi och kvalité att Johan Liljegren, Culinary & Activation Manager, är beredd att skriva under på att
Vår webbplats placerar cookies på din enhet om du har godkänt det i webbläsarinställningarna. Cookies används för att förbättra webbplatsen, samt för analys och intressebaserad reklam.
Läs mer om Orklas behandling av personuppgifter, inklusive rätten till tillgång