Smakbryggan får eleverna att våga testa nya smaker

Mindre svinn, nyfikna och mätta elever och ett stort inspirerande salladsbord. Kocken Therese Nilsson på Klaraskolan kör konceptet Smakbryggan – som får eleverna att våga testa nya smakkombinationer.

Smakbryggan får eleverna att våga testa nya smaker

Mindre svinn, nyfikna och mätta elever och ett stort inspirerande salladsbord. Kocken Therese Nilsson på Klaraskolan kör konceptet Smakbryggan – som får eleverna att våga testa nya smakkombinationer.

Therese Nilsson har alltid älskat att laga mat och jobbat som skolkock sedan 2006. Idag arbetar hon på Klaraskolan i Halmstad där hon lagar och serverar mat till elever i årskurs 6 till 9.

Att jobba med barn och mat tycker Therese är ett inspirerande, varierande och roligt jobb där hon även ser utmaningar.

– Då jag har egna barn så har jag haft koll på vad barn i olika åldrar tycker om och vad de är nyfikna på att smaka. Barn säger ju oftast vad de tycker. Utmaningen är att få dem att testa för de kan rata något som inte ser tilltalande eller gott ut. Vi äter ju alla med ögonen trots allt.

Under några år på olika arbetsplatser har Therese haft tankar och idéer om att utveckla en dröm hon haft – att göra salladsbordet i skolan mer spännande och tilltalande för att på så sätt få eleverna att våga prova nya smaker. I augusti blev drömmen verklighet och resultatet kallar Therese för Smakbryggan.

Berätta om Smakbryggan, vad är det?

– Det är vårt salladsbord som ska få eleverna att våga prova nytt och även kunna få i sig tillräckligt av olika saker. Om eleverna till exempel inte vill äta den varma maten som serveras så ska de ändå kunna bli mätta på det som finns på salladsbordet.

– Med Smakbryggan vill jag att eleverna själva ska kunna välja vad de vill ha till maten. Inte att jag som skolkock ska berätta för dem att de ska ha just den kryddan eller den såsen.

Bord med olika kryddor och tillbehör som är en del av Smakbryggan i en skolrestaurang.

Vad hittar man på bordet?

– Det finns gott om saker! Allt från olika salladssorter, diverse röror som hummus, pesto och tapenade samt knäckebröd, kryddor, oljor och vinäger. Vi har även ketchupen i Sentomaten och sweet chilisås.

– Vi jobbar även med produkter som är på väg att bli dåliga för att inte slänga dem. Det kan till exempel vara att vi silar en yoghurt som är på väg att gå ut som vi gör som en slags färskost av. Vi har även gjort broccolichips av stjälkar, pankopanerad zucchini, friterad kapris och grönkål. Detta äter eleverna nästan som godis!

Förutom att få till ett inspirerande bord med mer plats, tog Therese hjälp av två kollegor.

– På det gamla bordet gick det knappt att ställa fram saker för det var så litet och inte så tilltalande. Så det nya bordet blev möjligt med hjälp av vaktmästaren och träslöjdsläraren som byggde ihop ett större bord där allt får plats.

Reaktionerna från både elever och skolpersonal har varit mer än positiva. Smakbryggan upplevs som den nya samlingsplatsen där man testar, smakar och småpratar.

– Jag har hört av personalen att många av eleverna blev väldigt glada när de hörde att Smakbryggan inte var något tillfälligt första veckan av terminen utan bestående. De pratar varmt om att det är en bra förändring och att det numera är “sååå gott att äta i skolan”.

Och det är inte bara responsen som varit positiv, även matsvinnet har minskat.

– Eleverna är duktiga och slänger knappt någonting. De testar mer av både Smakbryggan och av maten. Jag har dessutom satt ut smakskedar så att de kan smaka vilken mat de vill testa så att de inte bara tar en maträtt som de sedan slänger. Själva Smakbryggan är dessutom oftast helt länsad när lunchen är över och vi stänger matsalen för dagen.

Bord med olika kryddor och tillbehör som är en del av Smakbryggan i en skolrestaurang.

Kommer du att utveckla Smakbryggan?

– Min kollega som jag hade dessa idéer med från början har varit mammaledig men har precis börjat jobba igen. Så nu kan vi göra Smakbryggan precis som vi önskade för några år sedan. Vi kommer fortsätta med goda inbjudande sallader, röror med mera, men även jobba med grönsaker i säsong och testa lite nya smaker som eleverna kanske inte är vana vid.

– Det är också extra kul för vi har många elever från olika kulturer på vår skola som kan ge idéer på sådant de är vana vid att äta hemma. Detta kan vi testa och laga på skolan så att övriga elever får prova.

– Vi vill också jobba mer med själva presentationen på bordet. För närvarande kör vi höst/halloween-pynt men kommer att ändra detta under de olika årstiderna och de traditioner vi har.

Närbild på förslagslåda i skolrestaurang.

Kan du ge tre tips/tankar till andra skolkockar för att komma igång med Smakbryggan?

  1. Våga prova! Det tar lite mer tid men det är värt det.
  2. Fråga skolpersonal om de kan hjälpa till med saker för att utveckla din idé men inte har resurser själv. Till exempel om man vill förändra eller förnya bordet eller något annat.
  3. Det är värt varenda timme man lägger ner på Smakbryggan för eleverna testar sådant de inte gjort innan då de är nyfikna att prova. Det är också kul för man får en härlig feedback med fullt antal ätande elever i matsalen.

Text: Sofie Strandberg

Tre kockar bakom ett bord fullt av pumpor, kryddor, Sentomat och ljus.

Vill du skapa din egen Smakbrygga? Vi har det du behöver för att komma igång.

Dela med andra

Läs också…