Hälsa på maten: Känna, titta, lyssna, dofta…

Hur ger vi barn en sund relation till mat? Vi vet till exempel att unga människor behöver att äta mer grönt och fiberrikt än vad de gör idag, men återigen - hur? Att involvera barnen i matlagningen och all bakomliggande fakta kring våra livsmedel ger faktiskt bevisat resultat.

2020-02-20

Pedagogik ur Orkla FoodSolutions koncept

Kopplingen mellan god hälsa och bra matvanor är ett konstaterat faktum. För att lyckas väcka nyfikenhet och lust (istället för skräck) inför nya maträtter och råvaror, är det viktigt att introducera och få människor intresserade av mat redan i tidig ålder. Och vi tror på att göra det på ett lekfullt sätt med hjälp av våra sinnen.

Äta med ögonen, öronen, näsan och munnen
Hur låter en broccoli när jag äter den? Smakar den olika om den är kokt eller rå? Fänkål smakar moln, men luktar lakrits. Låt barnen bli kompis med ny mat genom att försöka beskriva med ord hur olika nya råvaror smakar, doftar, känns och ser ut. Saprémetoden kallas det för, och är ett sätt att just våga prova nytt och väcka ett intresse.

Bläää kan faktiskt bli mums
Att prova nya maträtter kan vara knepigt. Därför är det bra att få prov­smaka lite innan det serveras som en hel måltid, och som man då dessutom måste bli mätt på. En ”Prova-på”-sektion i matsalen brukar vara både populärt och ett lyckat sätt att närma sig nya smaker eller råvaror.

Använd små skålar eller fat för barnen att testa vid sidan om den vanliga tallriken för att slippa blanda. Att blanda mat och grönsaker kan nämligen ibland vara skillnaden på typ liv eller död i barnens värld.

Lägg upp maten färgglatt! Det inspirerar till att prova nya saker.

Månadens gröna, eller röda…
Hitta på roliga saker kring en råvara per månad eller vecka. Jobba med råvaran på slöjden, på matten, NO:n, språklektionen, ja det är bara fantasin och viljan som sätter gränserna.

Till exempel R som i Rödbeta. Men vad kan man göra med en rödbeta egentligen?

Svaret är MASSOR! Rödbetshummus, inlagda rödbetor, rostade i ugn, rödbetsketchup, chips, smoothies, och så vidare. Rödbetsjuice går dessutom att använda som ett lakmus-test, för att mäta surhetsgraden i kemin. När juicen tillsätts i en sur vätska blir den rosa, men är vätskan basisk blir den istället gul. Testa!

Gissa smaken
En annan kul grej är att låta barnen göra smoothies på tre ingredienser. Sedan ska klasskompisarna få gissa vad som är i.

Det går också att göra jämförelser mellan olika produkter som ser likadana ut, men som smakar helt annorlunda. Mjölk och naturell yoghurt har exempelvis samma färg, men smakar inte alls likadant. Varför? Testa olika råvaror och diskutera hur de smakar och känns i munnen. Låt barnen sätta ord och känslor på det de smakar och ser.

Vill man inte smaka är det självklart okej. Alla har rätt till sin egen smak.

Hälsa på maten – en klok kokbok för alla som lagar mat
Texten ovan är inspirerad av den information som du hittar på det pedagogiska bladet “Känna, titta, lyssna, dofta…” på sidan 26-27 i “Hälsa på maten” – en kokbok för barn, lärare och föräldrar. Framtagen av Orkla FoodSolutions i samarbete med forskare, folkhälsoutvecklare, kostchefer, pedagoger, konceptutvecklare och kockar.


Läs mer om

Hur du som lärare eller skolkock kan beställa Hälsa på maten till din skola.

Pedagogiskt blad för Hälsa på maten – Känna, titta, lyssna, dofta…

Pdf-versionen av hela kokboken Hälsa på maten.

Konceptsidan för Hälsa på maten.