Pizza är varje arenas bästa vän
Tillsammans med Brynäs IF har vi på Orkla FoodSolutions inlett ett nytt samarbete, vilket innebär att en temakiosk med Grandiosa-pizzor nu finns i Monitor ERP
2021 blir året då vi så småningom kan bygga en ny framtid! Aldrig har en omställning skett så snabbt och vår förändrade verklighet kommer på kort tid att skapa fler nya affärsmöjligheter.
2021 blir året då vi så småningom kan bygga en ny framtid! Aldrig har en omställning skett så snabbt och vår förändrade verklighet kommer på kort tid att skapa fler nya affärsmöjligheter.
Den 15 december 2020 tog vi en titt på det kommande årets trender. Det var många som hängde med oss denna eftermiddag och som var nyfikna på att snabbt gå vidare från detta märkliga år. Sara Westerlin från Orkla FoodSolutions ledde programmet och hade med sig två eminenta gäster för att diskutera dessa trender, närmare bestämt Lennart Wallander från Food & Friends och Erik Andersson från Spill.
Här följer en kort förklaring kring de sex trender som vi lyfte fram och spår kommer att blomma upp under 2021. Du hittar även vår trendfilm längst ner i denna artikel.
Den här trenden handlar just om det faktum att våra nya vanor skapat nya behov. Vi rör oss på nya ställen, arbetar på ett nytt sätt och reser inte så som vi gjort tidigare. På bara tre månader fyrdubblades distansarbetet och när stammisarna försvinner måste restaurangerna locka nya gäster genom att vara där de är. För många har take away och hemleveranser varit räddningen och för vissa har så mycket som 50% av försäljningen styrts över till att hämtas upp eller skickas ut.
När tiderna är osäkra håller vi i plånboken på ett helt annat sätt än vanligt. Vi börjar jämföra priser och när vi blir mer kostnadsmedvetna behöver restaurangerna tänka nytt för att gästerna ska tycka att de får valuta för pengarna. Ett konkret exempel på detta är att vi nu kan se hur även många av finkrogarna frestar med prisvärda erbjudanden och kampanjer. Vid finanskrisen 1992 kom Happy Hour och Fast Casual för att locka tillbaka gästerna. Även nu skapas mängder av kreativa lösningar för att hålla lönsamheten uppe.
Vårt nya säkerhetstänk kar kommit för att stanna. Och nu ska det verkligen synas hur man gör rent, det kallas till och med för Hygiene Theatre: gästerna ska märka hur personalen arbetar med säkerhetstänk. Handspritflaskorna på borden och bardiskarna blir självklara liksom de digitala ordersystemen för att minimera fysisk kontakt. Ett tag framöver kommer förra årets trend ”food wrapped in food” att ta ett kliv tillbaka till förmån för mer förpackad mat.
Pandemin har fått folk att hitta tillbaka till sina egna kök. Hälften av svenskarna ägnar mer tid åt matlagning hemma, och 35% säger att de tycker att det är roligare än tidigare. I och med detta ökade matintresse kommer det att bli ännu vanligare med Meal Kits där gästerna får färdiga kassar med rätter där de får göra de sista momenten själva. Vi kommer även att se restauranger som fungerar som matbutiker. Catering och privata kockar blir också vanligare under det kommande året.
När det blåser snålt söker vi människor oss till trygghet. Det kan man se inte minst på vad vi äter. Precis som under alla kriser växer sig Comfort Food allt starkare. Några av de rätter det sökts mest på under pandemin har varit Hasselbackspotatis, raggmunk, kålpudding och köttfärslimpa. Även snacking har ökat rekordartat och den trenden spås fortsätta. Begreppet ”några extra Corona-kilon” har blivit vedertaget och därför kan vi se en stor efterfrågan på hälsosamma snacks.
Frida berättade att de klarat sig hyfsat bra. Det har varit ständig stress och de har jobbat med bemanningsbyråer, men de har klarat sig på håret. Men de har ifrågasatt sina koncept, modifierat menyerna, ställt om i sin servering och mycket tid har gått till att utbilda personalen. De har dock varit oerhört tacksamma över sina jobb och dessutom varit öppna för en ökad flexibilitet.
För att lyckas locka tillbaka folk till dessa yrken igen så menade Leon att det numera finns en helt annan attityd inom branschen, och att det är en nödvändig förändring som sker inom arbetstider, löner och inte minst attityder. De gamla stereotyperna om “den otrevliga kocken” finns inte längre. Det är bara att börja om och göra rätt.
Mycket i dessa sex trender kommer givetvis att bestå. Men när vi går mot det lite mer normala spår vi att trenderna återigen kommer att handla om framförallt två saker: Hälsa och hållbarhet.
Vill du och din organisation veta mer om trenderna och fördjupa era kunskaper kring dessa, så lät Sara hälsa att vi gärna samarbetar med er. Så tveka inte att kontakta oss på Orkla FoodSolutions. Vi ser fram emot att få höra av dig.
Och under tiden får ni gärna spana in våra koncept och utbildningspaket, som vi är säkra på kommer att underlätta arbetet för dig i köket.
Text: Thomas Adolfsson
Fråga: Vad tror du om matkassarna varit trend som gått ner men som borde gynnas i dessa tider?
Svar från Lennart Wallander: Det digitala inköpet av mat generellt har ökat med 100% och där i ingår matkassar i statistiken. Så matkassar har gått upp under 2020 utifrån alla rapporter som vi tagit del utav.
Fråga: Vad tror du om obemannade butikens framtid?
Svar från Lennart Wallander och Erik Andersson: Ja, vi tror på dem. Pressbyrån, Coop och Ica är alla på gång och Amazon som var först med konceptet, kommer snart till Sverige.
Fråga: Vad har take away betytt för din restaurang Erik, under 2020?
Svar från Erik Andersson: Den har betytt mycket. Men i om med att vi är en lunch-restaurang i ett stort kontorshus, så är trafiken där också viktig för oss. Gällande take away så måste du vara kreativ och effektiv för att hitta bra lösningar med olika typer av take away i relation till restriktioner.
Fråga: Hur ser gästerna på hemleverans av alkohol ihop med mat/catering? Ett politiskt spel eller något bra?
Svar från Lennart Wallander: Jag tror det är bra men också en fråga hur mycket ska man tillåta? Det är viktigt med vart ansvaret ligger och att den som får tillståndet håller en strikt ålderskontroll.
Svar ifrån Erik Andersson: Jag vill absolut använda mig utav denna lösning om den blir möjlig. Speciellt vid en viss typ av catering såsom jubileum, födelsedag eller större händelser.
Tillsammans med Brynäs IF har vi på Orkla FoodSolutions inlett ett nytt samarbete, vilket innebär att en temakiosk med Grandiosa-pizzor nu finns i Monitor ERP
Det finns så många vinster, både för miljö, ekonomi och kvalité att Johan Liljegren, Culinary & Activation Manager, är beredd att skriva under på att
Lecora Schnitzel Supersnitsare 120 g är en riktigt god och frasig schnitzel som tack vare sin unika och runda form är perfekt att använda i
En kris kan komma närsomhelst och se ut på många olika vis. Vi besöker OutMeals, diskuterar beredskapsmat och Johan bjuder även på riktigt gott käk
Vår webbplats placerar cookies på din enhet om du har godkänt det i webbläsarinställningarna. Cookies används för att förbättra webbplatsen, samt för analys och intressebaserad reklam.
Läs mer om Orklas behandling av personuppgifter, inklusive rätten till tillgång