Besök oss på Fastfood, Café & Restaurant Expo 2024

Varmt välkommen till vår Saluhall. 31 januari till 1 februari 2024 träffar du oss på Kistamässan i Stockholm. Då är det nämligen dags för Fastfood, Café & Restaurant Expo 2024.

Besök oss på Fastfood, Café & Restaurant Expo 2024

Varmt välkommen till vår Saluhall. 31 januari till 1 februari 2024 träffar du oss på Kistamässan i Stockholm. Då är det nämligen dags för Fastfood, Café & Restaurant Expo 2024.


Vi på Orkla har under flera år varit en del av Fastfood, Café & Restaurant Expo, då med olika teman i mässmontern. I år kör vi på förra årets populära koncept som enklast kan beskrivas som en saluhall – eller “tre restauranger i en”.

Se recept på den goda maten från mässan

Baljramen med misobuljong, nudlar och pak choi | Sliders med svampduxelle | Sticky Korean | Wallenbergare 50/50 med potatispuré och grönärtscrème

Ladda ner receptblad med maten från mässan

Activation Manager Linda Dahlberg och Regional Account Manager Thomas Hennies berättar om vad man kan förvänta sig av årets Orkla Saluhall, varför det är viktigt att medverka på årets mässa, vilka nya produkter som kommer stå i centrum och vilka smarriga rätter som man kan provsmaka på.

Linda Dahlberg och Thomas Hennies i baskrar, väst, fluga och skjorta på mässa.

Hur kom ni på idén till Orkla Saluhall?

Vi ville ha något som kunde återanvändas och inte vara begränsat till något specifikt varumärke, produkter eller koncept. Vår portfölj är ju väldigt bred och vi vänder oss till en bred målgrupp med allt ifrån små restauranger och gatukök till stora tillagningskök inom skola, vård och omsorg.

Beskriv de tre restaurangdelarna i montern: Trattoria, Vegideli och Pizzeria Klaro?

Hos Trattorian bjuder vi på kött och traditionella rätter, och i år får besökarna bland annat smaka på en Wallenbergare 50/50 med Felix Potatismos (där 50/50 innebär 50 procent animalisk färs och 50 procent vegetarisk färs).

I Pizzeria Klaro bjuds det på to-go-produkter såsom pizza och focaccia. Och i Vegideli kommer vi att överraska med smakrika vegetariska rätter, till exempel en Baljramen och Sticky Korean.

Alla dessa restaurangdelar har produkter från vår egen portfölj såklart.

Varför valde ni just dessa tre inriktningar?

Bredden! Och det är väl lite av dessa kök du hittar i traditionella saluhallar runt om i landet. Vi har med stor produktportfölj aldrig några problem med att våra produkter passar in i koncepten från år till år.

Berätta om utbudet och maträtterna i de olika köken. Varför valde ni att fokusera på dessa?

Det är recept och kompositioner som våra kulinariska kreatörer tagit fram under året till införsäljning av våra produkter. Då tyckte vi att dessa rätter passade utmärkt att servera även här. Det blir allt från traditionell husmanskost såsom schnitzel till spännande asiatiska rätter inom det plantbaserade.växt

Kommer besökarna att få testa några nya produkter hos er?

Självklart! Det gäller ju att passa på att visa upp vad som är nytt men också att skapa nytt av befintligt sortiment. Vi kommer som nyheter att bjuda på rätter tillagade på Anamma Formbar Baljväxtfärs och en väldigt god Vegoburgare.

Sen om vi pratar om befintligt sortiment så kan ju en trogen produkt bli som ny genom att tillaga den på nya sätt och med nya smaksättare. Till exempel Anamma Vegobitar serveras som Sticky Korean, den vill man inte missa kan jag lova er.

Ur ett säljperspektiv, hur viktigt är det att synas och vara med på mässan?

Jätteviktigt, syns man inte så finns man inte. Detta är en jättebra mötesplats för att träffa och knyta till sig befintliga och nya kunder och för att visa upp vår portfölj.

Är det enklare att sälja när man har Orkla Saluhall som visuellt hjälpmedel?

En bra och säljande monter skapar alltid fördelar och intresse från kund. Förra året upplevde vi att det var en nyfikenhet att besöka vår monter och ta del av våra erbjudanden.

En säljande och inspirerande monter visar också vårt engagemang som företag att utöka ”träffskalan” med fler kunder därute och som vi i normala fall kanske inte har möjlighet att besöka. Det är en mötesarena som banar väg för ett bra samarbete och affär från bådas håll kan man säga.

Är det lika viktigt att vara på mässan för att träffa gamla kunder som att träffa potentiella nya?

Alla kunder är lika viktiga. För att få ett bra utfall så behöver vi lägga lika stor vikt på både nya såsom gamla kunder.

Kommer Orkla Saluhall tillbaka 2025 och vad kan vi förvänta oss då?

Ja, det kommer vi att göra såklart, men ett år i taget. Först får man se till att besöka oss i år där man hittar Orkla Saluhall på monterplats J:08, precis vid den ena entrén.

Vi ser fram emot att få träffa alla besökare och bjuda på våra kulinariska rätter!

Text: Sofie Strandberg

Snabbfakta om Orkla Saluhall och mässan:

Dela med andra

Läs också…