Tillsammans med Nordic Choice Hotels lanserar vi hållbara konferenser och banbrytande burgare

Stora företag kan göra större skillnad tillsammans. Därför går vi på Orkla FoodSolutions och Nordic Choice Hotels ihop och lanserar en banbrytande vegansk burgare och hållbara konferenser. Vi har pratat med Cecilia Flodin, Head of Marketing Hotel Operations för Nordic Choice Hotels, om att skapa skillnad.

2021-12-16

Cecilia Flodin.

En ny vegansk burgare gjord på favaböna är här. Från 13 december serverar Quality Hotel vår nya veganska gourmetburgare i alla sina restauranger i Sverige. Gjord på den mer klimatsmarta favabönan och bäst på marknaden enligt hotellkedjan. Under 2022 lanserar vi även hållbara konferenser tillsammans.

CECILIA FLODIN, VEM ÄR DU?
Jag jobbar som marknadschef för Nordic Choice fyra hotellkedjor, och i min roll ingår att ta fram mål, strategier och marknadsplaner för alla kedjor.

Jag älskar att träffa nya människor, skapa relationer och hitta givande samarbeten, och har alltid jobbat nära servicebranschen. Tidigare arbetade jag som marknadschef inom Martin & Servera-koncernen och jobbade då bland annat med alla våra mässor och events, samt ansvarade för olika branschsamarbeten, som Årets Kock och Kocklandslaget.

Det bästa med Nordic Choice är att få jobba med kollegor som har ett stort engagemang och som drivs av viljan att lyckas istället för rädslan att misslyckas. Hotellbranschen sover aldrig, vilket innebär att det är puls 24/7 – and I love it!

NI HAR VALT ETT VÄLDIGT PRAGMATISKT SÄTT ATT ARBETA MED HÅLLBARHET.
Hållbarhet är högst upp på vår agenda just nu. I 1,5 år har en annan typ av säkerhet varit prioriterad på grund av pandemin. Men nu har Greta vaknat igen och det känner vi också att vi måste för att vi ska kunna vara nummer 1.

Vi gör många hållbarhetssatsningar och varje månad arbetar vi med ett av FN:s 17 hållbarhetsmål. I december 2021 arbetar vi exempelvis med nummer 1 på listan – ”No poverty”. Då har vi vårt Lonely Christmas Tree i lobbyn på alla våra Clarion hotell, där man kan lämna klappar, vilka sedan går till lokala välgörenhetsorganisationer, som Stadsmissionen.

NI LANSERAR ORKLA FOODSOLUTIONS VEGANSKA BURGARE FRÅN NATURLI’ I SVERIGE. VARFÖR?
Vi serverar otroligt många personer och detta är ett sätt att nå den breda massan, få fler att äta grönt och göra skillnad. För ett par år sedan var veganska produkter helt ärligt inte supergoda, men här får du en saftig tuggkänsla och burgaren är gjord på favabönor, vilket är en ännu bättre råvara.

Den är så pass god att även om du inte är vegetarian kan du välja den.

Den är så pass god att även om du inte är vegetarian kan du välja den. Det är också en kvalitetssäkring. Man har inte möjligheten på alla anläggningar att göra det här själva och idag är kvaliteten så pass bra, att vi med NATURLI’ då kan garantera att alla våra restauranger serverar bra grejor.

ÅR 2022 LANSERAR NI OCKSÅ HÅLLBARA KONFERENSER TILLSAMMANS MED ORKLA FOODSOLUTIONS. VAD ÄR DET EGENTLIGEN?
The Sustainable Conference, som vi gör vi tillsammans med Orkla, är en hållbar konferens som är bra både för människa och planet. Vi serverar klimatkompenserad och hållbar mat, där vi har analyserat rätterna, och vi tänker även mycket på svinnet. Vi har dessutom filmer med pausgympa, så att konferensen är hållbar för både kropp och själ.

VARFÖR ÄR DET VIKTIGT ATT LANSERA ETT KOMPLETT KONCEPT?
Konferensgäster kräver att vi ska vara med på bollen och vara någon att räkna med. Många frågar hur vi jobbar med klimatkompenserade menyer, och företag vill välja partners som har bra hållbarhetsinitiativ. Vår dröm är ju att alla våra konferenser ska vara hållbara, men för att det inte ska bli green washing, är det bättre att vi tar det i små steg och gör något som vi kan stå bakom till 110 %.

VAD TROR DU MER BEHÖVS FÖR ATT HOTELL SKA KUNNA VARA HÅLLBARA?
Waste är något vi brottas med, inte minst vid frukostbufféer, och det är något som behöver jobbas med. Efter frukostbufféerna slängs tyvärr stora mängder mat som vi hade kunnat ta tillvara på, på något sätt, men vi får inte på grund av regler från livsmedelsverket. Vi får inte ens skänka bort den. Här kan det göras mycket.

VARFÖR VÄLJER NI ORKLA FOODSOLUTIONS SOM SAMARBETSPARTNER?
Ett av våra värdeord är ”mod”. Det känner jag med Orkla också. Man vågar sticka ut, testa nya saker och vara banbrytande. Det är ett stort företag, men de vågar med innovation, hållbarhet och de ligger långt fram med att ta fram nya produkter. Det är kul när det kommer från ett större företag, och det är häftigt när man krokar arm och kan jobba ihop som stora företag och påverka i stort.

HUR TROR DU TRENDEN SER UT I FRAMTIDEN, VAD BLIR VIKTIGT?
Jag hoppas att hållbarhet är en naturlig del av vardagen och inget vi pratar om. Att det blir en hygienfaktor. Allt kommer vara mer hållbart och man kommer tänka igenom allt i alla led. Jag tror det blir ännu mer fokus på hälsa, personligt välmående och holistiskt tänk.

Text: Karin Ericson
Foto: NATURLI’ och Nordic Choice/Quality Hotel

Karin Ericson


Se filmer om NATURLI’ Burger Fava


Vidare läsning

Tips, recept, koncept och inspiration för dig som jobbar inom hotell- och konferensbranschen.

Se hur vi arbetar med framtidens mat via vår plattform Next is Now.

Läs mer om varumärket NATURLI’ för foodservice-marknaden.

Informationsbroschyr för NATURLI’ Burger Fava.

Läs mer om NATURLI’ Burger Fava i vår produktdatabas.

Hur du planerar din egen klimatsmarta veckomeny.

Besök Nordic Choice Hotels hemsida.