Next is Now

NÄSTA GENERATIONS ÄTANDE ÄR REDAN HÄR

Med hjälp av experterna i branschen har vi tagit reda på hur nästa generations ätande kommer att se ut. Utifrån deras kunskaper och våra egna omvärldsinsikter ser vi åtta tydliga trender som vi samlat under Next is Now – vår plattform kring framtidens mat. Framtagen för att vi tillsammans med dig vill ligga i framkant när det kommer till framtidens matvanor, hållbarhet och industrins bidrag.

WEBINAR

Kvinna dricker kaffe och kollar på sin mobiltelefon.
Kvinna dricker kaffe och kollar på sin mobiltelefon.

NEXT IS NOW - GOOD MORNING

Tisdagen den 16 juni kl 08.30 – 09.00 körde vi ett mindre Next is Now-event i frukostformat. Medan du drack ditt morgonkaffe sände vi live via länk från vårt huvudkontor i Malmö.

Vi kommer att köra fler webinars under hösten, men är du nyfiken på hur det lät senast så har du möjlighet att läsa om det här, samt se själva sändningen i efterhand.

Vi vill bygga vidare på det vi redan påbörjat – att skapa hållbara och hälsosamma måltider tillsammans med er, och tycker det är viktigt att detta samtal fortsätter, även om vi inte kan ses fysiskt under rådande omständigheter.

LÄS MER OM WEBINARET

NYTT EVENT PÅ GÅNG

Bild på inbjudan till Next is Now-eventet september 2020 av Orkla FoodSolutions.
Bild på inbjudan till Next is Now-eventet september 2020 av Orkla FoodSolutions.

Den 11 september kommer vi (förhoppningsvis) till Stockholm och fortsätter samtalet om framtidens mat.

Vi ser fram emot att träffa dig oavsett om det blir på plats eller digitalt, eller både och! Detta beroende på hur Coronapandemin utvecklas. Om det blir aktuellt att genomföra eventet på plats anpassas det efter de riktlinjer som finns för att minska risken för smittspridning.

Agneta och Sara reflekterar kring alla intryck från Next is Now-dagen.
Agneta och Sara reflekterar kring alla intryck från Next is Now-dagen.

Höstens event kallar vi för “Next is Now – It’s time for action”, då fokus är att vi tillsammans med experter och framförallt DIG ska komma fram till gemensamma och konkreta actionlistor som vi sedan kan arbeta vidare med. Vi kommer dessutom att djupdyka i olika ämnen och vad den rådande pandemin inneburit inom olika branscher. Här har du möjlighet att välja just det ämne som passar dig bäst. Läs mer om eventet, agendan och mycket på vår vår eventsida. Här kan du också anmäla dig, så att du inte missar detta viktiga event.

LÄS MER OM EVENTET

NEXT IS NOW PÅ EN MINUT

Next is Now - frågeställning Hur äter vi planeten och oss själva till hälsa?
Next is Now - frågeställning Hur äter vi planeten och oss själva till hälsa?

HÅLLBARHET ÖVERST PÅ AGENDAN

Kan vi äta planeten hel igen? Ja, vi tror verkligen det.

Vi arbetar aktivt på alla plan för att driva utvecklingen av hållbarhets- och hälsofrågorna framåt, med målet att både vi själva och hela branschen ska bli så hållbar som möjligt.

Next is Now är kort och gott vårt förhållningssätt kring hälsa och hållbarhet.

Next i Now - de olika verktygen: Erfarenhet, Insikter, Experter, Trender, Kundsamtal, Fakta, Forskningsrapporter, Omvärldsanalys, och Kunskap.
Next i Now - de olika verktygen: Erfarenhet, Insikter, Experter, Trender, Kundsamtal, Fakta, Forskningsrapporter, Omvärldsanalys, och Kunskap.

EN HELHETSBILD AV LÄGET

Vi har massor av egen erfarenhet, kunskap och insikter inom vår organisation som kommer till stor nytta i vårt hållbarhetsarbete, men för att få en helhetsbild kikar vi naturligtvis också utåt på vad som sker i vår omvärld.

Genom bland annat intervjuer med oberoende experter, samtal med våra kunder, kontinuerligt utförande av omvärldsanalyser och trendspaningar, skapar vi oss en så heltäckande bild som möjligt och tar action i denna riktning.

Next is Now-logga.
Next is Now-logga.

KNYTA IHOP SÄCKEN

Våra kloka insikter, klimatberäknade recept, smarta vardagslösningar och gröna restaurangkoncept gör absolut ingen nytta om vi inte lyckas förmedla vikten av dem. Främst till våra kunder, men också genom att hjälpa kunderna förmedla budskapen vidare till sina matgäster.

Så för att göra arbetet, insikterna och verktygslådan mer greppbar, har vi valt att samla allt detta under ett gemensamt namn.

Du har säkert redan listat ut att namnet är Next is Now. Vårt förhållningssätt gällande framtidens mat.

Ikoner med budskap hur vi för ut Next is Now - Dialog, Nätverkande, Samarbete, Event, Kundträffar, Workshops, Koncept, Trender och Produkter.
Ikoner med budskap hur vi för ut Next is Now - Dialog, Nätverkande, Samarbete, Event, Kundträffar, Workshops, Koncept, Trender och Produkter.

NEXT IS NOW I PRAKTIKEN

Next is Now innehåller bland annat föredrag, events och workshops som går ut på att träffas för att informera, nätverka, skapa dialog och utveckla nya samarbeten, där målet är att skapa gemensamma actionlistor för planetens och hälsans skull.

Här finns även klimatberäknade recept, färdiga koncept och temaveckor anpassade för olika typer av verksamheter (såsom skola, restaurang och hotell), som du kan ta del av och implementera redan idag.

Tillsammans kan vi göra skillnad på riktigt.

VI HAR 10 ÅR PÅ OSS

En rapport från FN visar att det är bråttom att minska utsläppen i världen. Vissa forskare hävdar att vi bara har tio år på oss att radikalt förändra våra beteenden. Sedan riskerar vi att planeten triggar olika självuppvärmande processer.*

*Källa: FNs klimatpanel

Klimatpåverkan från olika aktiviteter på en betongbakgrund

Klimatpåverkan från olika aktiviteter

Hela 25% av de svenska hushållens utsläpp av växthusgaser kan relateras till mat. Detta är hela grunden till att vi nu tar ett stort initiativ till att vara med och påverka människor att äta mer balanserad kost*.

 

*Källa: Naturvårdsverket. Konsumtionens klimatpåverkan

Halvätet äpple på en betongbakgrund

Mat vs Mat

Det är stor skillnad på mat och mat. Exempelvis är baljväxter betydligt mer klimatsmart än nötkött. Potatis har en minimal miljöpåverkan till skillnad från exempelvis ris som odlas på vattendränkta marker och därför släpper ut relativt mycket växthusgaser.*

*Källa: Mat-klimat-listan, version 1.1. Elin Röös, Sveriges Lantbruksuniversitet, nov 2014.

Bokstavskex på en blå bakgrund med olika köksartiklar

HUR TAR MAN REDA PÅ VAD NÄSTA GENERATIONS MAT ÄR?

Jo, man frågar oberoende experter inom flera olika, men ack så relevanta, områden.

De sitter nämligen på en fördjupad kunskap inom just sitt område, då de kartlagt attityder och omvärldstrender som kommer att forma vårt sätt att konsumera i framtiden. Den kombinerade kraften i deras kunskaper, erfarenheter och analyser blir därmed till ett ovärderligt verktyg för oss och alla andra som inte bara vill sitta still i båten, utan faktiskt hjälpa till att styra skutan åt rätt håll.

Text våra experter på en bakgrund av betong

Porträttfoto på Maria Björklund Olsson från Kristianstad Universitet

Maria Biörklund Helgesson
Kristianstad Högskola

Porträttfoto på Andreas Håkansson från Lunds Universitet

Andreas Håkansson
Lunds Universitet

Porträttfoto på Ingela Hellenius från United Minds

Ingela Stenson
Omvärldsanalytiker

Porträttfoto på Johan Jörgensen från Food Tech

Johan Jörgensen
Sweden Foodtech

Porträttfoto på Lennart Wallander från Food & Friends

Lennart Wallander
Food & Friends

Porträttfoto på Lovisa Madås som är grundaren av AGFO

Lovisa Madås
Grundare, AGFO

Porträttfoto på Maj-Lis Hellenius från Karolinska Institutet

Mai-Lis Hellenius
Karolinska Institutet

“Utifrån både experternas och våra egna omvärldsinsikter ser vi åtta tydliga trender för nästa generations ätande. Health, Flex, Grazing, Things Wrapped In Things, Big Flavours, Less Waste, Smart Take Away och Personalization.”

En rund rosa cirkel med texten Health

Hälsotrenden ökar explosionsartat. En balanserad kost är det viktigaste och människors kunskap ökar.

En rund beige cirkel med texten Flex

Flex är det nya normala. Hela 27% äter mindre kött idag än för ett år sedan och en balanserad kost är helt enkelt framtidens gyllene medelväg.

En rund brungrå cirkel med texten Grazing

I framtiden äter man allt fler och mindre måltider och restaurangerna ändrar koncept över dygnet. Det blir också allt vanligare att vi äter medan vi jobbar.

En rund beige cirkel med texten Things Wrapped In Things

Världen plastbantar mer och mer och matsvinn blir en allt viktigare fråga och vi äter mer i farten.

En rund tealfärgad cirkel med texten big flavours

Nya spännande smaker överraskar och är delbara.  Restauranger använder styrka för att dra ner på fetthalten och stora smaker lockar människor i alla åldrar.

En rund rosa cirkel med texten Less Waste

Matsvinnet måste minska och det mest självklara är att välja råvaror som enkelt går att återanvända till något annat om det blir över. Mindre matsvinn ger dessutom bättre ekonomi.

En rund blå cirkel med texten Smart Take Away

Take away-trenden ökar enormt. Det är idag lätt att ta med sig maten vart man än går, både med hjälp av teknik och att take away-materialet blir allt smartare.

En rund beige cirkel med texten Personalization

Vi blir allt mer individualiserade. Därför vill vi att även maten ska kunna skräddarsys och anpassas utefter våra behov och önskemål. Vi har olika allergier, smaker och preferenser.

EXPERTERNAS SYN PÅ TRENDERNA

Djupdyk tillsammans med våra experter, och få en snabb överblick kring hur de ser på trenderna inom framtidens mat.

NEXT IS NOW SPRIDER SIG

Under 2019 har vi genomfört två större event i Malmö där vi samlat kockar, kostchefer, dietister, politiker, måltidsansvariga, studenter och många fler som alla brinner för att tillsammans skapa en bättre framtid och en hållbar livsmedelsindustri. Du kan läsa mer om dessa event härunder och även se filmer därifrån.

Vi genomför dessutom kontinuerligt kundanpassade och mindre träffar i samarbete med våra kunder som alla har en sak gemensamt. De är nyfikna på hur vi TILLSAMMANS kan skapa framtidens hållbara mat. För det är just det vi är övertygade om också. Arbetet måste ske genom samarbeten över alla möjliga gränser.

Så tveka inte att kontakta oss så att vi kan börja den gemensamma resan mot en framtid med god mat som gör gott.

Sara talar på event för Next is Now.
Sara talar på event för Next is Now.

DAGS FÖR ACTION, MAJ 2019

I samband med Skåne Innovation Week bjöd vi på Orkla FoodSolutions in till en fullmatad förmiddag med högintressanta föreläsningar, paneldebatt och mingel där deltagarna även fick en unik möjlighet att komma med egna konkreta hållbarhetsförslag på vad vi tillsammans kan göra för att få fler att äta hållbar och hälsosam mat inom food service-branschen.

Vi förde samman politiker, branschfolk och många fler för att ta reda på vad allmänheten vill att vi fokuserar mest på i det arbete vi gör.

LÄS MER OM EVENTET HÄR

Hållbarhetsväggen där alla eventdeltagarna fick sätta sina bästa tips och råd, både ur privat och professionell synvinkel.
Ryggtavla som säger
Marcus, Alain, Mai-Lis och Karin på scenen för cookalong 1 på Next is Now.
Marcus, Alain, Mai-Lis och Karin på scenen för cookalong 1 på Next is Now.

FOKUS LÖSNINGAR, SEPTEMBER 2019

Under hösten samlade vi på Orkla FoodSolutions ett stort antal av de allra viktigaste aktörerna i livsmedelsbranschen, för att prata lösningar kring hur vi tillsammans kan rädda planeten och samtidigt äta mer hälsosamt. Vi bjöd på allt från föreläsningar med experter och frågestund, till cookalongs med provsmakningar och debatt. Vi berättade om Orklas hållbarhetsarbete samtidigt som vi presenterade lösningar och vidar actions utifrån den feedback vi fick under vårens event.

En riktigt bra dag med härlig energi och uppmaning till fortsatta samarbeten.

LÄS MER OM EVENTET HÄR

Entrén på Slagthuset med en mässbesökare och Next is Now-flaggor i taket.
Mai-Lis pratar om hälsa och mat från scenen på Next is Now-eventet.

LAGA FRAMTIDENS MAT REDAN IDAG

Kom igång med framtidens mat redan till morgondagens lunchgäster. Vi bjuder på klimatsmart inspiration och smaskigheter som gör gästerna mätta och glada. Laga allt från full flavor bowls, healthy green fast food, husmanskost to go, till hållbara och enkla recept som snabbt blir skolbarnens favoriträtter.

Det finns även möjlighet att ta steget fullt ut och skapa olika temaveckor för att göra gästerna eller skolbarnen extra medvetna om hur gott det kan vara att äta lite mer grönt och hållbart. Kika på våra broschyrer härunder, eller segla vidare till vår konceptsida för dessa temaveckor.

Receptbroschyrer från konceptet Next Is Now på en bakgrund av betong

NEXT IS NOW - RECEPTFOLDER

Samling av inspiration och recept för att laga framtidens mat enligt Next is Now.

LADDA NER
Receptbroschyrer för skolbarnen från konceptet Next is Now på en bakgrund av betong

SKOLANS 10 I TIPP TOPP

Hållbara, goda och enkla recept till barnens favvo-rätter. Flera som vegetariska varianter.

LADDA NER
Flera Fusion Food For You-broschyrer på grön bakgrund.

FUSION FOOD FOR YOU - CLIMATE WEEK

Gör din egen hållbara klimatvecka på restaurangen, med stora smaker från världens hörn.

LADDA NER
Flera Fast Fusion Friday-broschyrer på blå bakgrund.

FAST FUSION FRIDAY - CLIMATE WEEK

Perfekt inspiration för dig som arbetar i skolans värld. En klimatvecka med fokus på god mat, hälsa och hållbarhet.

LADDA NER
rätter gjorda på matsvinn eller less waste som är ett av trendbenen i konceptet Next is Now
Personifierat mellanöstern i olika smaker från konceptet Next is Now
Vår kock äter framtidens mat från konceptet Next is Now medan han kollar i sociala medier via sin Iphone
Maträtter med temat wrapped in things på ett bord, skapat med produkter från Orkla FoodSolutions varumärken
Asiatiska smaker serverade i olika skålar från konceptet Next is Now
Fyra olika bowls med big flavours, ett koncept inom Next is now

Du hör väl av dig?

Är du sugen på att få mer inspiration och tips kring hur du kan arbeta med teman kring maten i skolorna? Eller är du kanske nyfiken på någon av våra produkter? Tveka inte att höra av dig till oss omedelbums med dina frågor.

KONTAKTUPPGIFTER

Koll på det senaste!

Cirka en gång i månaden mailar vi ut ett nyhetsbrev med nyheter, koncept, tips, recept och en massa andra godsaker. Så för att inte missa något rekommenderar vi starkt att du registrerar dig till vårt finfina nyhetsbrev.

ANMÄLAN NYHETSBREV