
Makrill – en näringstät munsbit i portion
Fet fisk är svårslaget när det gäller näringstät (och god!) mat. Vår klassiska grovhackade makrillfilé i tomatsås finns nu tillgänglig i praktisk portionsförpackning. Perfekt att
I vårt webinar Next is Now – Peptalk introducerades nya vinklar, insikter och framförallt actions som vi måste ta inom livsmedels- och måltidsbranschen, för att lyckas minska de påfrestningar som vi utsätter vår planet för.
I vårt webinar Next is Now – Peptalk introducerades nya vinklar, insikter och framförallt actions som vi måste ta inom livsmedels- och måltidsbranschen, för att lyckas minska de påfrestningar som vi utsätter vår planet för.
Sara inledde sändningen, den 22 april 2021, med att konstatera att vi inledde arbetet med vår plattform Next is Now för nästan tre år sedan, och att det då handlade mycket om framtidens mat. Men vi kan inte längre fokusera på uttrycket framtidens mat. Naturligtvis är det fortfarande aktuellt, men vi måste istället lyfta fram konkreta actions som vi kan ta här och nu. Vilket passade alldeles utmärkt, då en stor del av vårt webinar kom att handla om just actions. Actions som vi ALLA behöver ta. Både på eget håll, men framförallt tillsammans genom samarbeten och kommunikation över gränserna.
Under sändningens gång lotsade Sara tittarna genom flera olika samtal som vi haft med ett antal experter som på ett eller annat vis är kopplade till branschen. Både forskare som är knutna till olika universitet, men också med människor som arbetar inom den privata restaurangbranschen, såväl som inom den offentliga sektorn. Det alla har gemensamt, är att de verkligen brinner för samma mål som vi på Orkla FoodSolutions gör – en hållbar och hälsosam framtid. Och de hade onekligen mängder av bra och konkreta actions som tittarna fick ta del av.
För att ingen ska glömma vad som behöver göras, sammanställde Sara finurligt nog en lista på alla de actions som de olika experterna radade upp under sina intervjuer. Om du inte hade anteckningsblocket redo, hittar du de 18 punkterna som lyftes fram, i slutet av denna artikel. Och det går naturligtvis alldeles utmärkt att addera dessa till dina egna konkreta actions som du redan har i din vardag. Plocka fritt och gör så gott du kan med de förutsättningar som råder hos er.
Vi kan inte nog understryka vikten av samarbete för att vi ska lyckas med våra samlade actions och mål, vilket Sara också betonade. Så ett annat av budskapen från dagens webinar är att du väldigt gärna får kontakta oss på Orkla FoodSolutions å din organisations vägnar och styra upp någon form av träff. Digitalt eller fysiskt. Inspiration eller actions. Nya produkter eller utbildning. Alla behov och önskemål ser olika ut, så berätta gärna vad just ni vill uppnå, så kan vi säkert hjälpas åt.
Innan artisten Hush Forever rundade av sändningen med sina inspirerande och ljuva toner, lät Sara meddela att hennes konkreta actions härnäst blir att hon tänker starta upp många nya samarbeten med våra kunder där vi sätter gemensamma mål, och hon tänker även börja se mat som en resurs och inte som svinn.
Vilka blir dina actions?
Av: Thomas Adolfsson
Fet fisk är svårslaget när det gäller näringstät (och god!) mat. Vår klassiska grovhackade makrillfilé i tomatsås finns nu tillgänglig i praktisk portionsförpackning. Perfekt att
Ingen har väl missat sommarens succéfilm Barbie. Genom denna har även färgen rosa fått ett uppsving. Inte minst i sociala medier, där rosa även hittat
Den formbara vegofärsen från Anamma gjorde succé när den kom för några år sedan. Nu kommer ytterligare en variant som inte bara är nyckelhålsmärkt, den
Vi behöver alla få i oss mer grönsaker, och med riktigt goda Lecora Green Burger blir det ännu enklare att få lunchgästerna att välja mer
Vår webbplats placerar cookies på din enhet om du har godkänt det i webbläsarinställningarna. Cookies används för att förbättra webbplatsen, samt för analys och intressebaserad reklam.
Läs mer om Orklas behandling av personuppgifter, inklusive rätten till tillgång