Next is Now – Good Morning: Kreativitet under en kris

Över en natt vändes hela hotell- och eventbranschen upp och ner, och plötsligt såg framtiden väldigt oviss och dyster ut. Men i nödlägen tvingas man också tänka om och hitta nya lösningar ut ur krisen.

Next is Now – Good Morning: Kreativitet under en kris

Över en natt vändes hela hotell- och eventbranschen upp och ner, och plötsligt såg framtiden väldigt oviss och dyster ut. Men i nödlägen tvingas man också tänka om och hitta nya lösningar ut ur krisen.

Se Next is Now - Good Morning #03 Kreativitet under en kris

Sara, Darek och Lena.
Play Video about Sara, Darek och Lena.

Datumet var den 15 oktober 2020, när vi kickade igång det tredje avsnittet. Och Sara Westerlin, Customer Activation Manager på Orkla FoodSolutions, gjorde det genom att förklara hur hon hade reagerat när hon först fick höra talas om att Corona hade dykt upp i Sverige, och de spekulationer som följde därefter. Ingen kunde dock ana vilken katastrofalt stor inverkan pandemin skulle få på allas liv. Ingen var ens i närheten.

Inte minst tvingades vi på Orkla FoodSolutions att snabbt tänka om, då arbetet med framtidens mat måste fortsätta. Därför var vi också tidigt ut med våra Good Morning-webinars, och vi har sedan länge även varit redo för digitala kund- och inspirationsträffar.

Tvingade att snabbt hitta nya rutiner under Covid-19

Dagens gäster var Darek Krupa, Scandic Star Hotel och Lena Friblick, Botildenborg, som var på plats i studion, medan Lennart Wallander, Food & Friends var med på länk. 

Lena och Darek fick delge sina historier kring hur dystert läget var när allting stängdes ner och avbokningarna strömmade in. De var också överens om att man tog lite väl lätt på det i början och trodde att faran snart skulle vara överblåst.

Lena berättade att de jobbar mycket med innovationer och efterfrågan på dessa ökade, men samtidigt förvann alla konferenser, möten och träffar som är kopplade till fysisk kontakt, och därmed försvann också intäkterna. Så det blev väldigt tudelat.

Darek lät meddela att hotellen jobbar extra mycket med att hålla rent och har skapat nya rutiner, vilket gör dem till ett av de säkraste ställena man kan befinna sig på. Vilket går lite emot de svarta rubrikerna som ofta syns i media.

Tips och goda exempel på hur event och hotell hanterar krisen under Covid-19

Trots det mörker som branschen dykt ner i, så var planen med dagens webinar att lyfta goda exempel på vad man kan göra för att utveckla sin verksamhet och komma på fötter igen.

Både Lena och Darek var bland annat överens om att samarbeten över gränserna nu är viktigare än någonsin. Utnyttja lokalerna till sånt som ni inte hade tänkt annars. Till exempel används hotellet som Darek arbetar på som studio och möjligheterna till andra aktiviteter är oändliga. Vad sägs om att hålla (Corona-säkrade) yogaklasser i ett tidigare konferensrum?

Lennart lyfter exemplet med att Globen i Stockholm nu görs om till en enorm padelhall i väntan på att det ska bli tillåtet med större arrangemang och folksamlingar igen. Fundera utanför boxen, helt enkelt.

Vidare så pratar Lennart om att flera restauranger, framförallt i London och andra storstäder, har gjort om sig själva till matvarubutiker där de säljer sina råvaror eller färdiga meal-kits istället. På så vis håller man även sina leverantörer igång, och människor får fler ställen att handla på och kan därmed minska trycket på de vanliga dagligvarubutikerna.

Lena menar att de har skyndat på sin digitala utveckling och erbjuder exempelvis digitala cookalongs där de som medverkar får hemskickat en matkasse med alla ingredienser.

Darek och Lena.

Koncept som kan ge tips och inspiration

De kulinariska kreatörerna Johan Liljegren och Marcus Nilsson Schön, från Orkla FoodSolutions, gästspelade också och kom med sina kloka inspel. Exempelvis har vi på Orkla FoodSolutions flera koncept som kan hjälpa din verksamhet att bli mer effektiv med mindre antal människor i personalstyrkan. Att fokusera på storsäljarna och minska antalet rader på menyn är också förslag på smarta och konkreta tips.

Darek berättade att de som är kvar på hotellet har passat på att utbilda sig inom varandras områden. Detta har inte bara gjort att man nu är ett tajtare team än någonsin, det gör dem dessutom mindre sårbara då någon från receptionen kan hoppa in och arbeta i baren, medan kocken även kan ta emot bokningar. Utbildning och att bredda sin kompetens är definitivt att rekommendera i dessa tider.

I vanlig ordning vill vi gärna avsluta med att hälsa att du inte ska tveka att höra av dig om du vill ha hjälp att komma igång. Vi står redo att hjälpa dig att anpassa något av våra koncept till just din verksamhet, eller varför inte kreera något helt nytt och spännande tillsammans!?
Tillsammans gör vi skillnad, och tillsammans kan vi också ta oss ur den rådande krisen. Starkare än någonsin.

Text: Thomas Adolfsson

Dela med andra

Läs också…