Next is Now – It’s time for action

Vi samlade ett hundratal personer, som alla har makten att påverka den mat som svenska folket konsumerar utanför hemmen på daglig basis. För att tillsammans ta nya steg mot en hållbar framtid.

Next is Now – It’s time for action

Vi samlade ett hundratal personer, som alla har makten att påverka den mat som svenska folket konsumerar utanför hemmen på daglig basis. För att tillsammans ta nya steg mot en hållbar framtid.

Covid 19 hindrade oss tyvärr från att ses fysiskt på Clarion Hotel Sign i Stockholm, men framtidens mat låter inte vänta på sig, så vi körde naturligtvis ändå.

Genom att göra om eventet till ett digitalt webinar, lät vi experter och förebilder sprida sina kunskaper och erfarenheter via cyberrymden istället. Samtidigt som alla åhörare kunde ställa frågor och interagera via sina mobiler och laptops. Och vilken dag det blev!

Vi på Orkla FoodSolutions brinner för framtidens mat. Vi vill helt enkelt vara med och se till att den blir så god, hälsosam och hållbar som möjligt. Genom vår plattform Next is Now, arbetar vi stenhårt varje dag för att tillsammans med våra kunder och samarbetspartners göra världen till ett lite bättre ställe. Dag för dag. Steg för steg.

När man står ensam och rör i grytorna i ett skolkök eller planerar matinköpen på ett hotell, kan det tyckas ouppnåeligt och nästan som en utopi att vi skulle lyckas skapa en bättre framtid. Vad kan lilla jag göra egentligen?

Men är det något vi plockar med oss från online-eventet denna fantastiska dag, så är det vikten av att faktiskt ta action. Det behöver inte vara enorma kliv man tar, det räcker att vi alla börjar med något litet någonstans. Det får en sån otroligt påverkan och kraft när vi gör det tillsammans.

Vi kör igång eventet

När alla deltagare hade kopplat upp sig och lyssnat färdigt på ett magiskt intro med artisten Hush Forever, var det dags för Ellinor Persson, marknadschef på Orkla FoodSolutions, att äntra scenen och hälsa alla varmt välkomna till dagens webinar.

“Vi hade så klart hoppats att få träffa alla er idag, men under rådande omständigheter har vi valt att hålla vårt event digitalt. Vi har naturligtvis stor respekt för den situation som många av er befinner er i idag, men vi är övertygade om att ni, precis som vi, INTE tycker att hälso- och hållbarhetsfrågorna får avstanna. Därför känns det viktigare än någonsin att ha detta webinar, där vi kommer att diskutera hälsosam och hållbar mat”, slog Ellinor bland annat fast, innan hon presenterade dagens moderator, Jens Dolk, ägare av restaurangerna K-märkt.

Jens inledde starkt med orden “Om vi inte agerar NOW, så har vi inget NEXT där framme”. Har var också glad att det var så många som var med denna dag, eftersom det betyder att det är många som vill vara med och göra skillnad. Jens peppade vidare att “Ingen behöver göra allt, men alla kan göra det lilla och då blir det också förändring. Det måste vara enkelt att inte fuska.”

Han berättade därefter om sina egna erfarenheter som restaurangägare det senaste halvåret under pandemins klor, och vilken berg- och dalbana det varit, innan han lyfte upp dagens program och vilka som var välkomna härnäst på scenen.

«

Om vi inte agerar NOW, så har vi inget NEXT där framme.

Cecilia Flodin, marknadschef från Clarion Hotel Sign, och Fredrik Bengtsson, psykolog och hållbarhetskonsult från Able, klev upp och hälsade alla välkomna till hotellet, även om det var i digital form.

De delade kort med sig kring vikten av att vi möts och förklarade hur hotellen drabbats av pandemin, men framförallt lyfte de upp hur de planerar att ta sig framåt och allt fantastiskt hållbarhetsarbete som de arbetar med.

Det är dags att agera för framtidens mat

Sara Westerlin, projektledare för Next is Now på Orkla FoodSolutions, och Agneta Påander, hållbarhetsdirektör för Orkla Foods Sverige, klev sedan upp på scenen för att berätta om allt det arbete vi hittills gjort genom Next is Now, samt det hållbarhetsarbete som pågår inom Orkla.

Både Agneta och Sara påpekade också vikten av samarbete och att varje människas aktiva val faktiskt har stor betydelse för helheten. Sara slog ett slag för en mer balanserad och flexitarisk kost. “Maten måste bli mer grön. Vi behöver kroka arm och göra detta tillsammans.”, sade hon resolut. “Vi måste alla skapa konkreta actionlistor, och vi vill gärna veta vad just du behöver hjälp med för att nå dina mål och actions.”, fortsatte Sara.

Agneta menade att vi bara skapar på ytan och att vi endast genom samverkan kan lösa alla de utmaningar vi står inför. Men vi måste enligt henne inte heller vänta till vi har alla svaren färdiga. “Vi vet redan idag hur mycket som helst som vi kan justera och ta tag i. Fortsätt det arbete ni har påbörjat.”, uppmanade hon alla som satt bakom skärmarna.

Jens klev sedan in för att ställa ett par tittarfrågor, och undrade bland annat vad som är viktigt för att det ska hända något. Sara proklamerade kort och koncist vikten av att våga, medan Agneta återigen poängterade att vi alla kan börja redan idag och inte vänta till vi har alla svar. “Kroka arm med de som sitter på kompetensen, inte minst i forskningsvärlden, och sprid denna kunskap till alla.”

Hållbara trender 2020

Lennart Wallander, VD på Food & Friends, gjorde därefter entré och pratade om aktuella trender och hållbarhet, och det visade sig att vegetarisk kost faktiskt klättrar på den topplista över vad svenskarna äter mest. Han bjöd därefter på några exempel på vad olika restauranger runt om i världen har gjort för att överleva under den pågående pandemin. Det finns en otrolig uppfinningsrikedom och det finns mycket inspiration att hitta om man kikar runt och ser vad andra hittat på.

Många har naturligtvis börjar erbjuda take-away och blivit mer digitala, men Lennart nämnde också exempel där restauranger förvandlats till matbutiker som istället för att sälja färdiga rätter, numera säljer sina fina råvaror. I övrigt så fokuserade Lennart på att tala om tre stora och viktiga trender; (1) skiftet till mer växtbaserat, (2) omställningen av jordbruket och (3) matsvinnet.

“Det är framförallt kvinnor och yngre som driver på övergången till mer växtbaserad kost, men det är också viktigt att granska vad denna (och alla annan) kost består av.”, berättade Lennart. “I takt med att vi blir allt med medvetna om vad vi stoppar i oss, så kan producenterna inte komma undan med alltför långa innehållsförteckningar på sina produkter.”

Den andra trenden handlade mycket om transporter och att det finns en tydlig övergång till vikten av lokalproducerat och en viss minskning av betydelsen av ekologiskt. “Intresset för spårbarhet kommer att öka, och redan idag finns det appar där konsumenterna har möjlighet att spåra sitt kaffe ner till trädet bönan kommer från.”, upplyste Lennart oss om.

I den tredje och sista trenden gav Lennart den digitala publiken exempel på restauranger som lyckats bra med sitt svinnminskande. Det fanns till exempel de som helt slutat använda soptunnor eftersom allt ska användas. Även i butikerna finns det en ökad medvetenhet då det blir allt vanligare med olika priser på samma vara, beroende på hur lång hållbarhetstid det är kvar.

Vår bas i kosten är väldigt grön

Nästa expert i bildrutan var knappast någon främling för de som är intresserade av hälsosam mat, eller har varit med på vissa av våra tidigare event. Mai-Lis Hellénius är forskare vid Karolinska Institutet och kallar sig för “Livsstilsprofessor”. Hon har vid tidigare tillfällen pratat varmt om hur viktigt det är med en hälsosam kost för att vi ska leva längre och friskare, och denna dag var inget undantag.

I en hälsosam livsstil ingår även motion och rörelse, så Mai-Lis tog tillfället i akt och gjorde tio snabba knäböj på scenen, och manade alla som satt vid sina skärmar att göra detsamma. Människan är ett komplext däggdjur som måste äta mycket, men för att kunna äta mycket utan att bli feta måste vi äta rätt och dessutom röra mycket på oss.

Det finns numera så många rapporter (över tre miljoner, närmare bestämt) som alla pekar åt samma håll. Vi måste helt enkelt äta mer enligt den gamla klassiska pyramidmodellen. Den så kallade “Medelhavskosten” har om och om igen visat sig ha goda hälsoeffekter, med mycket sjömat och grönsaker på menyn.

“I Sverige har vi de senaste åren börjat äta mer vegetariskt, vilket är positivt.”, menade Mai-Lis. “Men samtidigt går det åt fel håll när det gäller de animaliska fetterna, såsom mjölk, ost och smör”. Hon sa också att vi behöver dubbla intaget av grönsaker och inte vara livrädda för att äta bär och frukt, då det är skillnad på socker från dessa källor och att äta rent socker. “Vi måste vända pyramiden rätt igen.”, uppmanade Mai-Lis, och syftade på att vi i princip vänt den upp och ner i Sverige.

En undersökning som gjordes häromåret i Norden, visade då att svenskarna är de som i störst utsträckning sitter still om dagarna. En vana som tyvärr också spillt över på barn ända ner i femårsåldern. “Hälsa och vår livsstil måste få en tydligare roll i hållbarhetsbegreppet.”, slog hon sedan fast.

När tittarfrågorna kom in så var det bland annat en som undrade vad det är för fel på oss människor när vi inte gör det vi borde, trots att vi har all den här kunskapen. Mai-Lis menade att det inte är något fel på oss, men vi behöver alla hjälp med att göra de här valen. Inte minst från livsmedelsföretagen och politikerna.

Dagens moderator Jens passade också på att fråga Mai-Lis om hon hade något konkret tips för alla de som leva lite mer hållbart. Hon svarade då att man ska försöka inspirera andra genom det man själv gör i vardagen, exempelvis ta trapporna istället för hissen.

Vikten av data inom livsmedelsbranschen

Efter Mai-Lis var det dags för Johan Jörgensen, grundare av Sweden Food Tech. Han inledde starkt med en anekdot om en rymdfarkost som experterna på jorden lyckades få hem igen på ett säkert sätt när allt hopp egentligen var ute, tack vare att man hade korrekt data som man också utgick ifrån och anpassade sig till. På samma sätt svävar planeten Jorden i rymden, men vårt system har dessvärre redan exploderat. Hela matsystemet har kollapsat och vi har mängder av data kring hur vi ska lösa det, men vi gör ändå inte särskilt mycket för att fixa krisen.

«

Vi måste göra de nödvändiga förändringarna.

“Data kommer att leda oss rätt, om vi låter data leda oss rätt.”, närmast predikade Johan. Han fortsatte tala om att vi måste öka biodiversiteten och inte bara nöja oss med de tolv plantor och fem djur som vi äter idag.

Enligt Johan måste vi vägra leva med den industriella monokulturmat vi har idag. Det går inte att bara käka spaghetti med köttfärssås och tacos. Vi måste bli mycket bättre på att utnyttja befintliga resurser för att inte planeten ska gå under, och vi med den.

“Vi kan äta planeten hel, vi kan äta oss själva till hälsa.”, påstår Johan och säger att vi skulle behöva den känslomässiga kopplingen där vi ser hur våra kroppar påverkas direkt när vi ätit något.

Han hade själv testat detta för några år sedan, och han menade att om vi får se hur kroppen påverkas omgående när vi får i oss saker såsom pizza, sushi och choklad, skulle detta leda till att vi förändrar oss själva. Det räcker alltså inte att vi vet detta, vi behöver också se hur vi själva faktiskt påverkas.

Johan uppmanade alla som var med under dagen att faktiskt göra något åt situationen. “Alla ni som sitter med kunskapen hur man tar hand om mat och förvandlar till något man vill äta. Era kunskaper är de mest centrala i det nya systemet. Ni definierar vad som ska ligga på tallriken.”, vädjade han.

När publiken fick möjlighet att fråga hur Johan ser på det här med hållbara livsmedel i framtiden, så lyfte han bland annat fram precisionsfermentering och frystorkat, samt att det behövs nya innovationer, nya smaker, nya texturer, nya kombinationer. Ny mat, helt enkelt. Men inte i den form vi sett fram till idag.

Innan det var dags för lunchpaus, med Orkla FoodSolutions egna kulinariska kreatörer på länk, så summerade Jens den väldigt inspirerande förmiddagen och förde vidare det råd han själv fått under våren när han tyckte det var som kämpigast. “Använd kraften i Corona, och se till att göra en bättre värld av allt det här”.

Tre olika sessioner - skola, restaurang och hotell/event

Efter lunchen fortsatte vi med tre olika pass, beroende på om du som deltagare hade valt fokus på skola, restaurang eller hotell/event.

I skolsessionen inledde Agneta Påander med att konstatera att skolmaten är viktig på många sätt, inte minst för att du som elev inte har något val. Du är helt enkelt förvisad till de lunchalternativ som bjuds den dagen. Därför är det så väldigt viktigt att det också serveras bra, god och hälsosam mat i skolorna.

Under skoltimmen fick vi sedan ta del av intressanta insikter kring EAT-Lancet-rapporten som Victoria Voss-Schrader Bignet, forskare på Stockholm Resilience Center, presenterade. “Food can fix it!”, slog hon fast gällande den pågående klimatkrisen. Hon bekräftade också mycket av det som den klassiska matpyramiden står för och att många av deras insikter överensstämmer med de rekommendationer som livsmedelsverket står bakom. “Vi kan fixa det här, men vi måste göra det tillsammans, och vi måste göra det nu.”, var budskapet som hon sände ut till publiken.

Därefter gjorde vi ett kort nedstamp i Stockholms Stads arbete genom Miljö- och Klimatborgarrådet, Katarina Luhr. Hon berättade om deras arbete och att det är stort fokus på bilen, bostaden och biffen, men det blir svårt när man ska påverka människors mat eftersom det kommer så nära inpå privatlivet. Hon gav också exempel på skolor som lyckats genomföra otroliga framsteg för klimatet på egen hand, såsom Globala Gymnasiet som enbart serverar vegetariska luncher sedan tio år tillbaka. Och andra skolor som vänt på tankesättet och bara serverar vegetariskt, med inslag av kyckling eller fisk ibland.

Avslutningsvis så kom Marcus Nilsson Schön, kulinarisk kreatör på Orkla FoodSolutions, och Kim Andersson, enhetschef vid Burlövs kommun, upp på scenen för att berätta om ett väldigt framgångsrikt exempel på samarbete. Det var när Burlövs kommun valde att köra ett koncept från Orkla FoodSolutions, som är specialanpassat för just skolor som vill köra en vecka (eller någon enstaka dag) med hållbarhetstema. Konceptet kallas för Fast Fusion Climate Week och är, enkelt förklarat, fullt med klimatsmarta recept och menyförslag, pedagogik för barn, pedagoger och föräldrar, filmer, material till matsalen, affischer, och så vidare.

Kim berättade att det hade blivit sådan succé när man först testade, att vissa rätter hade tagit slut innan alla hade hunnit äta för dagen. Det hade också väckt många nyfikna tankar och frågor hos föräldrarna, vilket man inte hade räknat med första gången man körde, men nu när det är dags igen i höst så är alla bättre förberedda. Då är det dessutom ett tjugotal andra kommuner runtom i landet som valt att hänga på och köra egna klimatveckor på sina skolor. Snacka om att göra en gemensam insats för klimatet!

Marcus lyfte också upp att vi på Orkla naturligtvis är nyfikna på att höra om det är andra som önskar få hjälp med något liknande, eller har förslag på förbättringar och andra behov. I så fall är vi naturligtvis väldigt intresserade av att samarbeta med så många som möjligt, för att höja skolmaten och minska klimatavtrycket. Tillsammans!

I den session som fokuserade på restaurangbranschen, fortsatte Jens som moderator, och hans första uppgift efter lunchen var att introducera Emelie Svensson från kvarterskrogen Agnes i Stockholm, och Marcus Andersson från Compass Group.

Emelie berättade om deras upplevelser och erfarenheter från pandemin och hon tryckte bland annat på vikten av att göra det enkelt för gästerna att välja hållbart. Något som flera andra talare varit inne på tidigare under dagen också. Vi måste plocka bort eventuella hinder och anpassa efter gästerna. På Agnes arbetar man till exempel med halva portioner om en ensam gäst önskar det, allt för att minska svinnet.

Marcus berättade att på Compass Group så serverar man hisnande 5,5 miljarder måltider varje år runtom i världen, men att Corona så klart slagit hårt mot dem också. De offentliga verksamheterna har däremot fortsatt att gå starkt.

Compass Group jobbar med olika typer av app-lösningar där gästerna bland annat kan köa digitalt och de ser en ökning av take-away, samtidigt som de jobbar på att få bort användningen av nyplast. De har också satt vegetariskt överst på menyerna, vilket gjort att det ökat med uppemot 30% på vissa håll.

Marcus lyfte också fram tidigare framgångsrika samarbeten man gjort med Orkla, där man ville öka hållbarhetstänket och serveringen av vegetariskt i bland annat personalmatsalar.

Nästa upp på scenen var Caroline Strindmar från Visita. Hon valde att prata om nuläget och de utmaningar som besöksnäringen står inför, både akut och på längre sikt. Hon uppmanade också alla att utnyttja de stöd som finns, såsom “omställningsstödet”. Hon passade också på att tipsa om allt det material som Visita tillhandahåller för restauranger som behöver hjälp och inspiration, samt att det finns ett nätverk som kallas “Hållbara restauranger”, som arbetar för att skapa en mer hållbar restaurangbransch.

Sist upp på scenen i restaurangblocket var ingen mindre än Jens Dolk själv. I rollen som ägare av flertalet restauranger ville han berätta om hur de arbetar med matsvinn på K-märkt. Till exempel så arbetar de gärna utan meny och istället för att laga upp all mat på morgonen, så anpassar de proteinet utifrån mängden gäster som faktiskt dyker upp. När kön minskar, slutar man också att göra mer mat, helt enkelt. De jobbar även med “nudging” genom att erbjuda alla gröna rätter i början av buffén, så när gästen når köttet så finns det mindre plats på tallriken. Han lyfte också en intressant sak som att de tar betalt för vikten på lunchtallriken. Många tycker detta är konstigt, men det är inte konstigare än att du betalar för den mängd lösgodis du plockat på dig i butiken. Det gör också att gästerna tänker till innan de öser upp på tallriken. På så vis undviker man mycket svinn.

Avslutningsvis ville Jens skicka med att man måste lukta och smaka på råvaror innan man slänger. “Ta salt som exempel, det har ett bäst före-datum, men det blir inte dåligt bara för att detta är passerat. Allt salt har funnits sedan the big bang för flera miljarder år sedan.”, avslutade Jens.

Samarbete genom nätverk, tipsa och var generösa mot varandra samt att arbeta med hållbarhet är viktiga poänger som tittarna fick med sig från denna session.

Den tredje och sista sessionen handlade om hotell och event. Här var det Ellinor som åter gick upp på scenen och hälsade alla välkomna, och precis som i de övriga blocken inleddes timmen med en kort film som visade exempel på vad vi på Orkla FoodSolutions gjort inom den aktuella branschen, och hur vi förhoppningsvis kan vara till hjälp för alla de som önskar att samarbeta med oss.

Först ut att inspirera var Lennart Wallander som återigen pratade om olika trender, men denna gång ur ett hotellperspektiv. Det finns indikationer på att människor kommer att gå ut och äta mer när pandemin lagt sig och detta kan man dra nytta av. Folk har redan så mycket saker att de istället vill lägga slantarna på upplevelser, såsom hotellboende.

“Bleisure” är också en trend som förmodligen kommer att överleva. Det handlar om en mix av business och leisure (bleisure), alltså att man passar på att uppleva de destinationer som man ändå besöker i jobbärende. Jobbresorna kanske minskar, men vi kommer istället att stanna längre på våra destinationer.

Lennart lyfte även Orkla FoodSolutions koncept Hotell 24/7 som innehåller en massa smarta tips, recept och material för alla hotell att inspireras av, såväl stora hotellkedjor som små individuella hotellaktörer.

Näste man på scenen var Johan Thuresson, grundare av Smaka på Stockholm. Han inspirerade publiken med sin berättelse om den otroliga resa som man gjort från 1991, från vad som då kallades för “Restaurangernas dag” och handlade mest om att duka fram mat och dryck och bjuda på fyrverkerier, till att nu vara ett stort och miljödiplomerat femdagarsevenemang i Kungsträdgården i Stockholm.

Sist ut på hotellsessionen var ännu en som återvände från förmiddagen, nämligen Fredrik Bengtsson. Han delade med sig av den fantastiska transformation man gjort på Norra Bantorget i Stockholm, där man förenar människor och skapar affärer med hjälp av modern teknik. Här ligger mötet mellan människor i fokus och det görs anpassningar för att skapa en miljö som alla ska vilja vara i. Till och med folks träningsrutiner, med trappor och dylikt, finns inbyggt i grundtanken här. Det är viktigt att skapa en helhetsupplevelse där folk inte bara vill gå på teater utan även äta middag. Att tänka hela vägen.

Framåt så gäller det att skapa aktiviteter på hotellen som inte bara lockar turister eller ditresande, utan även lokalbefolkningen ska vilja komma dit och umgås. Hållbarhet och teknik står i centrum när de yngre generationerna nu är ute och rör på sig, vilket är viktigt att ha i åtanke. Behovet av att träffas kommer inte att minska när pandemin har lagt sig. Tvärtom så menade Fredrik att det finns stort hopp för denna bransch, och fantastiska möjligheter för nytänkande och innovation.

Ett peppande slut på eventet

Efter att vi alla delats upp i olika fokusgrupper, var det slutligen dags att återsamlas för en gemensam pepp-föreläsning med Mattias Goldmann, hållbarhetschef för SWECO. Han inledde med att klargöra att vi måste agera nu.

“Vi har väldigt bråttom, och jag vill göra Next till Now!”, fastslog han. Men samtidigt är det så svårt när man varit på ett event likt detta och sedan kommer ut i vardagen och möter det gamla vanliga motståndet. “Hur behåller vi den gnista som tänds när vi är på denna typ evenemang?”, frågade han sig själv.

Mattias talade även om vikten av att ha en devis som säger något om läget här och nu, och som människor kan relatera till. Att använda en isbjörn som anekdot när man försöker rädda världen blir för svårt för folk att relatera till, och att prata om två graders uppvärmning tycker många låter som något skönt.

Man förstår helt enkelt inte konsekvenserna av det man gör idag och vilka effekter det får längre fram. “Det är få människor som tänker på klimatet när de står och väljer lunch för dagen.”, menade Mattias.

Vidare så lyfte Mattias upp hur han själv valt att tackla hållbarhetsarbetet utifrån de sju dödssynderna. Dessa känner de allra flesta till och vet att de är farliga.

Därefter tog han med alla tittare på en inspirerande resa genom just de sju dödssynderna kopplade till hållbarhetsarbete, och hur man kan väcka folks engagemang genom att agera på olika sätt utifrån just girighet, lättja, lust, vrede, frosseri, avund och högmod. En annorlunda twist på saken som verkligen gav inspiration samt en och annan tankeväckare.

Mattias avrundade sedan med orden att vi i Sverige har chans att bli globalt relevanta genom att gå först i ledet på många olika sätt, och visa vägen för hur hållbarhetsarbetet kan gå till på olika sätt.

«

Next måste bli Now, och det finns en enda chans att klara det. Och det är om vi gör det tillsammans.

Sist men inte minst

Dagen avslutades med att de tre moderatorerna Agneta, Jens och Ellinor sammanstrålade på scenen och delade sina intryck från respektive session, och med en gemensam reflektion kring dagen som helhet.

Innan agendan drog igång på morgonen, hade alla tittare fått skicka in vilka förväntningar de hade på dagen. När detta nu redovisades, så var orden INSPIRATION och KUNSKAP de två som allra flest hade hoppats på, och moderatorerna kunde nöjt konstatera att de förhoppningsvis bjudit på detta. Både via sina egna historier, och inte minst genom alla andras berättelser från scenen.

Ellinor tackade så mycket och hoppades att alla hade haft en givande dag, och hon avrundade med att man gärna får kontakta Orkla FoodSolutions om man har några frågor eller vill göra något tillsammans för en bättre och mer hållbar planet.

Av: Thomas Adolfsson

«

Tillsammans gör vi skillnad.

Agneta Påander, Ellinor Persson och Jens Dolk står med ryggen mote kameran. På deras ryggar står det "Tillsammans gör vi skillnad".

Se alla föreläsningar från eventet Next is Now - It's time for action

Play Video

Fler bilder från dagen

Dela med andra

Läs också…