Vård och Omsorg

För oss innebär omsorg att vi måste ta hand om våra äldre och sjuka, och se till att de får i sig tillräckligt med näring. Undernäring är en av de största farorna när man blir äldre eller råkar bli långtidssjuk, men med kunskap och bra rutiner kan vi med relativt enkla medel förhindra att detta uppstår.

Detta är något av en hjärtefråga för oss och vi jobbar med flera olika experter för att dra vårt strå till stacken på bästa sätt. Våra dietister och nutritionister samarbetar med forskare inom medicin och näringslära, därefter hamnar resultatet av deras arbete hos våra måltidsutvecklare för att slutligen mynna ut i bra och enkla lösningar som du kan implementera i din verksamhet, oavsett hur dina förutsättningar ser ut.

På denna sida har vi samlat mycket av detta fantastiska arbete, som vi mer än gärna vill dela med oss av till dig.

Hör av dig om det är något du funderar över och vill diskutera. Vi är alltid taggade på samarbeten och att få jobba med framtidens mat tillsammans med dig.

KAMPEN MOT UNDERNÄRING BLAND ÄLDRE OCH SJUKA

SÅ SKAPAR VI TILLSAMMANS DET VI KALLAR FÖR OMSORGSFULLA MÅLTIDER

Vi har skapat en film som på några få minuter förklarar allt från orsakerna till lösningarna när det gäller undernäring bland äldre och långtidssjuka. I denna sektion förklarar vi kortfattat vilka problem, faror, lösningar och orsaker som kan vara sammankopplade med patienter som lider av undernäring, samt även vem ansvaret vilar på.

Kika gärna på de olika filmerna där vår expert Maria Biörklund Helgesson (leg.dietist Fil. Dr.) för utförliga och kloka resonemang kring just omsorgsfulla måltider.

VAD INNEBÄR UNDERNÄRING?

Undernäring innebär i väldigt förenklade termer att en person inte får i sig tillräckligt med kalorier och näring, vilket i sin tur leder till förlust av fett och muskelmassa. Hos äldre sker samtidigt en naturlig nedbrytning av muskelmassa, vilket gör det svårare att återhämta sig.

Detta kan få allvarliga konsekvenser då ett tillstånd av undernäring påverkar kroppens alla organ, inte minst hjärtat, lungorna och hjärnan. Något som leder till att personen får svårare att andas, tappar orken snabbare samt ett försvagat immunförsvar.

Ofrivillig viktnedgång som sker snabbt eller under en längre tid, är tydliga signaler på att det kan finnas risk för undernäring.

HUR KAN DU FÖREBYGGA UNDERNÄRING?

Bra och välfungerande rutiner är ofta nyckeln till att förebygga undernäring, då det är viktigt att upptäcka detta i tid. Det är också bra att undersöka om det förekommer någon form av medicinering som orsakar eventuell aptitnedsättning och i så fall se över denna.

Att väga personen i fråga samt ha koll på hur mycket som äts under dygnet, är också bra och relativt enkla sätt att ha koll. Om någon får tugg- och sväljsvårigheter så bör du också observera dennes munstatus, då detta kan påverka både tänderna och munnens PH-värde.

MINSKAD APTIT KAN VARA EN ORSAK

Det kan finnas flera anledningar till minskad aptit hos äldre eller sjuka. Det är viktigt att vara uppmärksam på dessa och gärna diskutera saken med personen i fråga.

Kan det finnas någon sjukdom eller medicin som påverkar aptiten? Smak- och luktsinnena förändras ofta när vi blir äldre, och likaså kan det uppstå tugg- och sväljsvårigheter. Det kan också vara så att mättnadskänslan infinner sig tidigare.

Även sociala faktorer såsom nytt boende eller att man blivit ensam kan spela in, och en eventuell depression kan absolut påverka aptiten.

VAD STIMULERAR APTITEN DÅ?

Att få vara med och välja sin måltid (om möjlighet finns till detta) är en av de största faktorerna. Det kan ibland räcka att det ges möjlighet att få välja tillbehör, dryck eller portionsstorlek för att matlusten ska öka. Individanpassade måltider brukar detta kallas för. Även tidpunkten för måltiden kan ha betydelse, då vi alla är hungriga vid olika tidpunkter.

Bemötandet man får vid måltidsserveringen och inte minst sällskapet vid själva måltiden påverkar också aptiten. Kanske tycker man det är rysligt tråkigt att sitta ensam och äta, eller så trivs man inte vid stora sällskap som det ibland kan vara på till exempel ett äldreboende.

Presentationen av maten är också viktig, inte minst om man ser dåligt. Visst är det i så fall ganska självklart att man vill få förklarat för sig vad det är som faktiskt ligger på tallriken.

Smakerna är naturligtvis viktiga, även om detta är något som varierar från person till person. Vissa kanske vill ha mycket smaker medan andra är känsligare för detta, men generellt så tappar vi ofta smakerna när vi blir äldre eller är sjuka. Så det skadar oftast inte att vara lite modigare med kryddorna i köket.

DE VIKTIGA MÅLEN MELLAN MÅLEN

För att få i sig tillräckligt med energi och näring när man blir äldre eller har dålig aptit, är det viktigt att det blir flera och mindre måltider spridda över dygnet. Man orkar helt enkelt inte lika stora portioner längre. Den vanliga måltidsrutinen med frukost, lunch och middag sätts ur spel och mellanmålen blir minst lika viktiga. De måste nämligen ge lika mycket energi som de så kallade ”ordinarie” måltiderna. Kanske bör de döpas om till småmåltider istället?

NATTFASTAN FÅR INTE BLI FÖR LÅNG

Om det går för lång tid mellan dagens sista måltid på kvällen fram till nästa frukost, så börjar kroppen bryta ner sitt eget proteinförråd. Detta kan frisläppa hormoner som påverkar aptiten negativt. Om nattfastan överstiger 11 timmar är risken att man vaknar lite lätt illamående eller snurrig, vilket kan försvåra när man ska resa sig upp. Eller i värsta fall till och med orsakar att man trillar och får ett allvarligt benbrott.

När nattfastan blir lång betyder det också att samtliga måltider måste pressas ihop på en liten tidslucka på dygnet. Viktigt att vidga ”ätfönstret”, sträck ut den tid under vilken måltiderna ska hinna serveras.

Vår måltidsklocka är ett bra verktyg eller tankesätt när du ska sätta ihop en näringsfylld måltidsplan för äldre eller sjuka. Tänk fler, men mindre måltider istället.

Illustration av klocka som visar alla måltider äldre och sjuka bör få i sig.

HUR FÖRKORTAR DU NATTFASTAN?

Det går att göra från två håll. Det första är på morgonen. Viktigt att ge något som höjer blodsockret lite. Något energirikt och rikt på kolhydrater. Måste inte vara mycket, men något som får personen i fråga att piggna till.

Vill man förkorta i andra änden på kvällen, då är det snarare något proteinrikt som behövs, eftersom det under natten sker en naturlig nedbrytning av proteiner. Det ger dessutom en mättnadskänsla som kan verka lugnande inför nattens sömn.

VEMS ÄR ANSVARET?

Den som är chef över verksamheten bär också ansvaret. Det är till och med en ledningsfråga att se till så att man har rutiner för att upptäcka undernäring i tid.

Naturligtvis är det också viktigt att de anställda i verksamheten är uppmärksamma och följer de rutiner som man förhoppningsvis fastställt inom organisationen. Inte minst när det sker personalbyten måste rutinerna lyftas, och gärna på regelbunden basis i arbetsgruppen.

Liva Energi svartvinbärsdryck i ett glas med svarta vinbär bredvid.
Fyra mellanmål ur konceptet Snackisar från Orkla FoodSolutions.
Personal serverar två tallrikar med Snackisar, enligt recept från Orkla FoodSolutions.

LÅT OSS VARA MED OCH UNDERLÄTTA DIN ARBETSDAG

Med våra färdiga koncept och smaskiga recept hoppas vi kunna inspirera och underlätta vardagen för dig som arbetar inom mat och kök på sjukhus, äldreboenden eller andra platser där det är viktigt att kunna erbjuda god och näringsriktig mat, utan att alltid ha tillgång till stora och välutrustade kök.

Fyllig choklad mousse ur konceptet Snackisar från Orkla FoodSolutions.
Fyllig choklad mousse ur konceptet Snackisar från Orkla FoodSolutions.

SNACKISAR - DE PERFEKTA MÅLEN MELLAN MÅLEN

Vårt koncept Snackisar går ut på att hjälpa äldre, svaga och sjuka att få i sig all den näring de behöver på ett roligt, enkelt och gott sätt. Det är dessutom lika enkelt som det är briljant. Med ett fåtal ingredienser och i princip ingen förkunskap går det enkelt att skapa lite magi på avdelningen, även helt utan tillgång till ett proffskök.

På vår konceptsida finner du smarta tips, receptkort och även korta receptfilmer där vi visar hur du enkelt fixar dina egna Snackisar.

GÅ TILL KONCEPTSIDAN

Orkla FoodSolutions logga för vår klimatsmarta menyplanerare.
Orkla FoodSolutions logga för vår klimatsmarta menyplanerare.

SKAPA EGNA KLIMATSMARTA SNACKISMENYER

Våra Snackisar finns naturligtvis också med i vår receptbank där alla hundratals recept är klimatberäknade (CO2). Detta gör det enkelt för dig att inte bara skapa näringsrika menyer för hela veckan, du har även möjlighet att göra det på ett klimatsmart vis.

Via länken här under har vi satt ihop ett färdigt menyförslag, men du kan naturligtvis byta, fixa och trixa på egen hand. Skriv sedan ut, eller ännu bättre – sprid det till dina kollegor på digitalt vis istället.

GÅ TILL MENYPLANERARE

Närbild på sortiment från Orkla.
Närbild på sortiment från Orkla.

SMART FÖRRÅD

Vi gör det lätt att fylla skafferiet rätt. Smarta tips, några enkla recept och en massa matnyttig information kombinerat med ett noggrant urval av produkter från både dagligvaruhandeln och storkök som tillgodoser behoven och matförsörjningen i större restaurang- och köksmiljöer.

Att fylla förrådet med bra basvaror gör det enkelt att lyckas närsomhelst på dygnet när det är dags att servera en god och näringsrik måltid. På vår konceptsida och vår folder hittar du allt dy behöver för att lyckas med detta.

GÅ TILL KONCEPTSIDA

Liva Energi svartvinbärsdryck i ett glas med svarta vinbär bredvid.
Liva Energi svartvinbärsdryck i ett glas med svarta vinbär bredvid.

LIVA ENERGI - FRAMTAGEN FÖR DE ÄLDRE

Liva Energi är drycker som hjälper till att motverka undernäring för äldre och sjuka med minskad aptit. Vissa varianter innehåller upp till dubbelt så mycket energi som motsvarande fruktdryck. I Liva “Svartvinbärsdryck Protein” garanterar vi dessutom att minst 20% kommer från protein.

Dryckerna passar bra som måltidsdryck, mellanmål och törstsläckare och har en lite simmig konsistens för att de ska vara lättare att svälja. Som äldre eller sjuk kan det finnas en trygghet i smaker som man känner igen, därför har vi valt traditionella smaker till vårt sortiment inom Liva Energi.

GÅ TILL PRODUKTSIDA

Konceptbild, med tallrik på brun-vit bakgrund, för konceptet Husmanskost från Orkla FoodSolutions.
Konceptbild, med tallrik på brun-vit bakgrund, för konceptet Husmanskost från Orkla FoodSolutions.

HEJA HUSMAN

Vårt koncept Heja Husman plockar fram alla klassiska recept på gammal hederlig husmanskost. Dessutom har vi skapat moderna och vegetariska varianter på dem också så att alla ska kunna njuta av sina favoriter.

För de som har tillgång till kök och som tillagar mat åt sjukhus, äldreboenden och liknande verksamheter är detta koncept en riktig guldgruva att plocka recept från.

GÅ TILL KONCEPTSIDA

Next Is Now på blå bakgrunde med rotfrukter och grönsaker.
Next Is Now på blå bakgrunde med rotfrukter och grönsaker.

NEXT IS NOW - FRAMTIDENS MAT IDAG

Next is Now är inte ett koncept, utan vår plattform när det gäller framtidens mat och hur vi bör äta redan idag. Framtagen med experter för att vi tillsammans med dig vill ligga i framkant när det kommer till framtidens matvanor, hållbarhet och industrins bidrag.

Det går att laga god och näringsrik mat utan att överanstränga vår ömtåliga planet, så låt oss göra detta tillsammans.

LÄS MER OM NEXT IS NOW

Du hör väl av dig?

Är du sugen på att få mer inspiration och tips kring hur du kan arbeta med teman kring maten i skolorna? Eller är du kanske nyfiken på någon av våra produkter? Tveka inte att höra av dig till oss omedelbums med dina frågor.

KONTAKTUPPGIFTER

Koll på det senaste!

Cirka en gång i månaden mailar vi ut ett nyhetsbrev med nyheter, koncept, tips, recept och en massa andra godsaker. Så för att inte missa något rekommenderar vi starkt att du registrerar dig till vårt finfina nyhetsbrev.

ANMÄLAN NYHETSBREV