Hälsa på Maten i Bergåkers skola

Vad kan man göra för att främja nyfikenhet på mat hos barn och skapa goda matvanor i framtiden? Bergåkers skola i Sundsvall låter varje elev i årskurs sex göra en dag i skolköket.

Hälsa på Maten i Bergåkers skola

Vad kan man göra för att främja nyfikenhet på mat hos barn och skapa goda matvanor i framtiden? Bergåkers skola i Sundsvall låter varje elev i årskurs sex göra en dag i skolköket.

Helene Ström är köksansvarig och pedagogisk kock på Bergsåkers skola i Sundsvall sedan två år tillbaka, vars skolrestaurang är KRAV-certifierad. Här väljer man att laga all mat själva, man bakar allt bröd och jobbar med klimatanpassade menyer. Helene kommer tidigare från en skola som vunnit “Gastronomisk rektor” två gånger och kommit trea i kategorin “Årets klimatkök” i White Guide Junior. Hon har förstås ambitioner för skolköket även här.

Forskning visar att barn får självförtroende, goda matvanor och blir nyfikna på att prova nytt om de blir inkluderade i matlagningen. Hälsa på maten är ett koncept framtaget i samarbete mellan Orkla FoodSolutions, folkhälsovetare, kostchefer, pedagoger och kockar. Ett pedagogiskt stöd för att inspirera lärare och elever. Detta gav Helene idén om att involvera barnen i matlagningen på skolan och införde en dag för varje elev i årskurs sex i skolköket med obligatorisk närvaro.

Har ni någon filosofi när det kommer till skolköket och skolmaten?

Enligt Livsmedelsverkets senaste siffror så slänger hushållen cirka 15 kg mat per person och år. Och då är inte ens det flytande matsvinnet medräknat. Men 15 kg mat är ungefär som att var och en av oss skulle ta hela middagstallriken och slänga rakt ner i soporna. Under mer än en hel månads tid!

Lyfter vi blicken och tittar på hela livsmedelskedjan, så låg matsvinnet på cirka 250 000 ton under 2021.
Har du svårt att se berget av matsvinn framför dig, så motsvarar det ungefär 30 000 elefanter staplade ovanpå varandra. Kort sagt – vi slänger helt enkelt mat på en oacceptabelt hög nivå.

Har tagit fram en helt egen idé utifrån konceptet Hälsa på Maten

Varje elev i årskurs sex får spendera en dag med att jobba med oss i skolköket. Vi har gjort ett schema där eleverna jobbar kl. 08 till kl. 13, och inte med att torka bord utan de får vara med och laga mat på riktigt. De ska känna sig meningsfulla och inte bara stå och titta. Det är både betygsgrundande och obligatorisk närvaro.

Ett receptblad från Hälsa på Maten som liggger på ett bord bredvid ett urval av grönsaker.

Varför har ni valt att låta eleverna vara med i köket?

Vi vill inkludera eleverna i köket. Vi vill öka kunskapen och visa sambandet mellan en bra måltid och god näring, klimatsmarta val i köket och att de ska få en bättre förståelse för skolkockarnas arbete. I år blev det ingen Prao på grund av Corona, så detta blir även som en liten praktikdag för dem. Men faller det väl ut, är det något vi kommer fortsätta med.

Kan ni ge några tips utifrån era erfarenheter kring hur man ska gå tillväga?

Jag skulle prata med pedagogerna om de är intresserade, för har man inte dem med sig blir det svårt. Läraren som är huvudansvarig har NO och matematik, och har inkluderat näringslära i anslutning till det här. Så att vi knyter ihop det med lärarnas undervisning lite grann.

Vi kan inte stjäla eleverna, utan de måste kunna gå ifrån. Därför är det lättare att göra detta på mellanstadiet. När eleverna går i sexan är de också mer formbara och öppna för dialog än när de går i sjuan eller åttan. Sedan började vi med klassrumsbesök då vi gick ut och berättade om detta.

Vad tycker barnen om att få vara med i köket?

Vi har haft ett tiotal i nuläget och de har sprudlat när de kommit tillbaka till klassen och tyckt det var jättekul, så det är positivt. För någon som varit mer blyg har det en liten utmaning då de kommer en och en. Vi kommer göra en utvärdering där vi har en dialog med eleverna. Tycker alla parter att det funkat bra så fortsätter vi nästa termin.

Text: Karin Ericson

Kocken Helene Ström i skolköket på Beråkers skola.

Dela med andra

Läs också…